مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مقاله های پژوهشی

تاریخ عکاسی در ایران؛ معرفی یکی از سلفی های ناصرالدین شاه قاجار در کاخ صاحبقرانیه

مقدمه ناصرالدین شاه اولین پادشاه ایرانی بود که در رأس هیأت حاکمه برای بازدید از تمدن و تکنولوژی غرب عازم اروپا شد. او در طول دوره 50 ساله حکومت خود، 3 سفر در سال های 1290، 1295 و 1306 هجری قمری به اروپا داشت.

خودرو رولز رویس فانتوم پنج موجود در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مقدمه: چرخ اختراع شد. این وسیله ارزشمند از زمان اختراع تاکنون، بیشترین کاربرد را در صنعت داشته است. همچنین از اجزاء جدانشدنی در خودرو هستند. خودروها عضو جدانشدنی در زندگی کنونی ما و شاید گوشه ای از تاریخ هستند. یکی از این خودروهای قدیمی و تاریخ ساز، خودرو موجود در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می باشد. رولز رویس فانتوم پنج که از هر لحاظ حائز اهمیت است.

آثار خوشنویسی در صاحبقرانیه

هنر خوشنویسی، مجموعه ای هماهنگ از تجسم یک تجربه انسانی است. می توان گفت این هنر با روح و روان آدمی سروکار دارد. هنری که از اعماق وجود هنرمند بر می خیزد و احساس واقعی دستنوشته ها را با ترسیم کلمات به وجود می آورد. خوشنویسی نوعی نقاشی است که در آن خطوط با یکدیگر برخورد دارند و در واقع نوعی کمپوزسیون خط است.

کتاب های ایرانی- اسلامی در موزه های هند

سابقه رابطه و پیوند ایران و هند صرف نظر از پیوندهای باستانی دیرین"هند وآریایی" و " هند و ایرانی " پیش از اسلام، در روزگار پیدایی و پیشروی اسلام دو دوره فعال و درخشان دارد.

معرفی مجموعه سفال های اسلامی کاخ اختصاصی نیاوران

مقدمه ظرف‌های سفالی در حقیقت یکی از قدیمی‌ترین آثار دست انسان در دنیا هستند. از میان مشهورترین ظروف سفالی قدیمی، کوزه‌ها و پیاله‌ها را می‌توان نام برد. قبل از این که ساخت شیشه رواج پیدا کند، غالب ظروف مورد استفاده‌ بشر، سفالی بودند. مرغوب‌ترین خاک برای سفالگری، خاک رس است که به دلیل داشتن مقادیر زیادی آهن، سرخ‌رنگ است.

کاربرد روش های نو در معرفی اشیاء فرهنگی و تاریخی

در دهه پایانی هزاره دوم "سرعت" و صرفه جویی در "زمان" و "انرژی" از ویژگی ها و اهداف اصلی کشور ها محسوب می شود. این رسالت را دانش "ارتباطات" با استفاده از روش های پیشرفته ارتباطی و اطلاع رسانی می تواند پاسخگوی نیازها وکنجکاوی انسان امروزی باشد.

موزه و آموزش

چگونه می توانیم اشیاء موزه ای را برای بازدیدکنندگان توجیه کنیم و توجه آنان را آن طور که می خواهند جلب نماییم؟ به طور یقین باید هدف درازمدت ما این باشد که به عنوان رابطی بین مردم و اشیاء، بتدریج حضوری غیرفعال داشته باشیم تا این که بازدیدکنندگانی که به موزه وارد می شوند عادت نمایند با درکی از روی علاقه به اشیاء نگاه کنند.

معرفی تابلو "جشن معجزه مسیح" در کاخ صاحبقرانیه

عنوان اثر: جشن معجزه مسیح هنرمند: هنری فانتین لاتور تکنیک اثر: رنگ و روغن روی بوم تاریخ خلق اثر: قرن 19 میلادی ابعاد: 248*168 سانتی متر

به مناسبت ولادت حضرت مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی

مسیحیت تاریخ پر فراز و نشیبی دارد که پرداختن به آن به طور کامل در این فرصت مقدور نمی باشد لذا هدف از این بحث اشاره مختصر به مسیحیت و فرقه های آن می باشد.

اُرُسی ها، تلفیق هنر شیشه و چوب؛نگاهی به اُرُسی های کاخ صاحبقرانیه

مقدمه ارسی، چیدمان چوب و شیشه، یادگاری از روزگاران قدیم و الهام گرفته از طرح های اصیل اسلیمی که در ساخت درها و پنجره بناها به کار می رفت، اکنون دیگر متداول نیست و تنها در خانه های برجای مانده از قدیم دیده می شود. با توجه به آنچه در سفرنامه ها آمده است، می توان گفت ارسی در دوره قاجار در ایران متداول بوده است.

فرش های دستباف برادران عمواوغلی

بازنویسی و بازگویی از فرهنگ و هنر ملی، برای همه آنانی که به حفظ و بالندگی این میراث دل سپرده‌اند نه یک "تفنن" بلکه "وظیفه" است و با توجه به علاقه پژوهشگران فرش به اطلاعات گذشته و توسعه فرش ایرانی می‌توان گفت علاقمندان این هنر گرانقدر شاهد بزرگانی هستند که هر یک به طریقی در خصوص طرح های اصیل و سبک های متنوع قالی به فعالیت پرداخته‌اند و آثار ارزشمندی به یادگار گذارده‌اند. یکی از این بزرگان فرش‌بافی، خاندان عمواوغلی است که فرش‌های آنان از جنبه‌های گوناگون فرهنگی، هنری، تاریخی و فنی بررسی می‌شود.

فرش بافی؛ یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های میراث فرهنگی ایران

صنایع دستی تبلور یادبودهای یک قوم است و معادل صوری قصه‌ها، ضرب المثل‌ها، رقص‌های ملی و محلی است که خود بازمانده‌ بسیاری از آیین‌ها و حوادث از یاد رفته اند. چنین است که می‌توان تداوم نقوش مختلف بر روی سفالینه‌های پیش از تاریخ را بر گلیم‌ها، فرش‌ها و بافته‌های هنرمندان امروز دید. از این رو است که صنایع دستی برای ایرانیان معاصر بسیار گرامی است، اشاعه و احیای آن ها، گامی ضروری در بجای آوردن حرمت سنت‌های اصیل ایرانی است.

مراقبت و ذخیره سازی اموال موزه ها

در آغاز سـده کنونی، در بسیاری از مـوزه ها رسم بر این بود که تمامی مجموعه های خود را به معرض نمایش بگذارند. کاری که امروزه نیز در پاره ای از موزه ها صورت می پذیرد. نتیجه این امـر، درکنار یکدیگر قرار گرفتن اشیائی کم و بیش مشابه و گاهی در هم ریخته در یک مکان است. چنین مـوزه هایی عاری از هر گونه جذابیت می باشند و بازدید از آن ها حالتی شبیه دیدار از یک مـغازه عتیقه فروشی که گاهی اشیاء غیر معمول و با ارزشی در آن پیدا می شوند به خود می گیرد، بدیهی است کارشناسانی که از این موزه ها، برای بررسی مجموعه شا

جایگاه موزه ها در فرهنگ توریسم مسئولین موزه ها و بازدیدکنندگان: هماهنگی اجتناب ناپذیر

در حالی که بسیاری از مسافران در سفر به کشورهای دیگر، بیشتر به دنبال یافتن اشیاء و شناخت فعالیت هایی هستند تا در فرصت پیش آمده به کارهایی بپردازند که دیگران قادر به انجام آن نیستند، بازارهای جهانی توریسم نتوانسته اند از تمامی ظرفیت خود استفاده کنند. در این بازار، شاهد رشد روز افزون علاقمندی مردم به بازدید از میراث فرهنگی کشورها یا همان توریسم فرهنگی هستیم. این بخش از بازار توریسم در آینده جهش خارق العاده ای خواهد داشت. ترتیب دهندگان تورهای سیاحتی Lybrand Coopers اظهار می دارند که در حدود 50% از

نقش باغ صاحبقرانیه در شکل گیری کالبد کنونی تهران بزرگ

باغ صاحبقرانیه قصر نیاوران در باغی بزرگ در دهکده نیاوران ساخته شد. فتحعلی شاه و محمد شاه هر یک منزلگاهی ییلاقی در این مکان ساخته بودند و ناصرالدین شاه با تخریب آن ها قصر نیاوران را ساخت و در سی امین سال حکومت وی قصر یاد شده به دلیل آغاز قرن دوم زمامداری وی صاحبقرانیه نام گرفت.

16 - 30 of 65

آخرین مطالب