معرفی تنوع زیستی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

درخت سدر هیمالیا (سدر مقدس)

يکشنبه 19 شهريور 1402 - 14:57
یکی از گونه های درختی غیر بومی زینتی و همیشه سبز باغ تاریخی نیاوران، درخت سدر هیمالیا یا سدر مقدس است که به صورت پراکنده در نقاط مختلف فضای سبز دیده می شود.

مقدمه

یکی از گونه های درختی غیر بومی زینتی  و همیشه سبز باغ تاریخی نیاوران، درخت سدر هیمالیا یا سدر مقدس است که به صورت پراکنده در نقاط مختلف فضای سبز دیده می شود. این درخت بومی هیمالیای غربی، شرق افغانستان، شمال پاکستان و هندوستان است و سدر هیمالیا هم خوانده شده است. در ایران، در تهران، کرج و نواحی شمالی کاشته می‌شود.

 درخت سدروس دئودارا با نام علمی Cedrus deodara و نام انگلیسی Himalayan cedar شناخته
می شود و متعلق به خانواده Pinaceae  است. شاخه‌های این درخت به حالت طبقه طبقه می‌باشد. از این نوع درخت در گستره وسیعی از پارکها، فضای سبز، منازل ویلایی، میادین شهر و … به عنوان درختی زیبا استفاده می‌شود.

 

مشخصات گیاه

سدروس دئودارا نوعی درخت کاج می‌باشد. درختی است بزرگ به ارتفاع 25 الی 45 متر، متراکم و منظم و قطر تاج پوشش حدود 8 تا 12 متر، دارای شاخه های افراشته و افقی که در جوانی از قسمت انتها آویخته است. با بالا رفتن سن، شاخه ها چوبی تر می شوند. پوست تنه قهوه ای رنگ است، در درختان کهن سال به شدت شیار دار، در درختان جوان خاکستری رنگ و صیقلی است. برگهای سوزنی شکلی دارد. برگ های آن سبز درخشان، یا سبز مایل به آبی، به طول 2.5 تا 5 سانتی متر، سخت و سوزنی مانند هستند و به طول متراکم بروی شاخه ها آرایش یافته اند.

 میوه این گیاه مخروط مانند می‌باشد که در درون آن بذر وجود دارد. این مخروط‌ها به صورت کاملاً عمودی و ایستاده بر روی شاخه گیاه نمایان می‌شود. مخروط های قسمت بالا استوانه ای، به طول 7 تا 12.5 سانتی متر و عرض 6.5 سانتی متر هستند و دو سال طول می کشد تا کامل شود. این درخت شاخ و برگ زیادی دارد. گلهای کوچکی دارد.

 

نیازها و شرایط نگهداری

برای رشد به آبیاری متوسط و خاک اسیدی و قلیایی  با زهکشی مناسب نیاز دارد. از گیاهان آفتاب دوست می‌باشد که برای رشد به آفتاب کامل و نیمه سایه نیاز دارد.

 

روش تکثیر

سدروس دئودارا از طریق بذر قلمه و پیوند تکثیر می‌شود.

 

پژوهش و گردآوری: معصومه رضوان فر- کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی

شناسه خبری: 3314
تاریخ انتشار: 1402/6/1914:57
هشتگ ها: #معرفی گونه های زیستی باغ نیاوران, #درخت سدر هیمالیا, #باغ نیاوران

آخرین مطالب