معرفی تنوع زیستی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

درخت مگنولیا تابستانه

يکشنبه 19 شهريور 1402 - 15:38
یکی از گونه های درختی غیر بومی و زینتی باغ تاریخی نیاوران ، درخت مگنولیا تابستانه است که به صورت پراکنده در نقاط مختلف فضای سبز دیده می شود. درختی زیبا و همیشه سبز، بومی آمریکای شمالی می باشد که سالها پیش به ایران آورده شده است.

مقدمه

یکی از گونه های درختی غیر بومی و زینتی  باغ تاریخی نیاوران ، درخت مگنولیا تابستانه است که به صورت پراکنده در نقاط مختلف فضای سبز دیده می شود. درختی زیبا و همیشه سبز، بومی آمریکای شمالی می باشد که سالها پیش به ایران آورده شده است.

درخت مگنولیا تابستانه یا مگنولیا سفید با نام علمی Magnolia grandiflora شناخته می شود و از خانواده Magnoliaceae  است.

 

مشخصات گیاه

فرم تاج زیبا و مخروطی شکل، شاخه های جوان  و جوانه ها قهوه ای زنگاری و کرکدار، برگها متناوب ، تخم مرغی یا بیضوی و ضخیم که سطح رویی آنها سبز تیره و سطح زیرین آنها حداقل در جوانی کرکدار است. هر برگ دوسال روی درخت می ماند. گلها درشت و به رنگ سفید-شیری معطر به قطر 15 الی 20 سانتی متر، دارای سه کاسبرگ گلبرگ مانند و 7-6 گلبرگ میباشد که بتدریج از خرداد ماه تا آخر تابستان ظاهر میشود. میوه آن تخم مرغی شکل و کرکدار بوده و در فصل پاییز دانه های قرمز رنگ از درون میوه خارج میشوند. حداکثر ارتفاع درخت 24 متر و گستردگی آن به 10 متر میرسد از سن 15 سالگی و گاهی زودتر شروع به گلدهی میکند.

 

 

نیازها و شرایط نگهداری

مکانی  آفتابی ، خاک غنی، مرطوب و خنثی یا کمی اسیدی 6-6.5 ، شرایط اقلیمی گرم و مرطوب را بیشتر
می پسندد ولی در نواحی بیابانی نیز در صورتیکه از گزند بادهای شدید در امان باشد، خوب رشد میکند. ریشه درخت عمیق بوده و بهتر است آبیاری عمیق ماهانه در مورد آن اعمال شود. بهترین وقت کاشت نهال آن اسفند یا فروردین ماه میباشد.

 

تکثیر درخت مگنولیا تابستانه

مگنولیا  سفید به سه طریق امکان تکثیر شدن دارد. از طریق خوابانیدن شاخه تقریبا در اوایل بهار، قلمه زدن و از طریق کاشت بذر در ماسه مرطوب شده و همچنین به دو ماه سرمادهی نیاز دارد. مگنولیای سفید یا تابستانه، تحمل هوای بسته اتاق را ندارد و حتما باید در محیط باز نگهداری شود.

 

کاربرد درخت مگنولیا

برای کاشت در میان چمن و به عنوان درخت زینتی ، همچنین کاشت در گلدانهای بزرگ (درچند سال اول زندگی) مناسب است. آنرا می توان در کنار سوزنی برگان و یا به عنوان پس زمینه سبز برای درختچه های گلدار نیز کاشت. اسانس گلها اثر تب بر داشته و دانه گیاه دارای ماده روغنی و معطر است که تشنج را بهبود می بخشد.                                                      

 

منابع:

https://poponik.com/

https://fa.wikipedia.org/

https://gardenmarketco.com/

https://kt.balutt.com/

https://glassy-garden.com/

 

پژوهش و گردآوری: معصومه رضوان فر- کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی

شناسه خبری: 3304
تاریخ انتشار: 1402/6/1915:38
هشتگ ها: #معرفی تنوع زیستی باغ نیاوران, #باغ نیاوران, #کاخ نیاوران, #درخت مگنولیا تابستانه

آخرین مطالب