به مناسبت یکم شهریور؛ روز ملی همدان و روز بزرگداشت ابوعلی سینا

معرفی اثری از هوشنگ سیحون از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی

دوشنبه 1 شهريور 1400 - 14:31
عنوان اثر: امامزاده کوه همدان (۱۳۵۰) هنرمند: هوشنگ سیحون (۱۳۹۳-۱۲۹۹) تکنیک: طراحی با قلم فلزی ابعاد: ۴۱*۵۹ سانتی‌متر محل نگهداری: گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

عنوان اثر: امامزاده کوه همدان (۱۳۵۰)
هنرمند: هوشنگ سیحون (۱۳۹۳-۱۲۹۹)
تکنیک: طراحی با قلم فلزی
ابعاد: ۴۱*۵۹ سانتی‌متر 
محل نگهداری: گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران
 
 
یکم شهریور همزمان با زادروز شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق‌دان و فیلسوف مشهور ایرانی است که در همدان درگذشت و مقبره وی در این شهر قرار دارد. به همین دلیل اول شهریور هم "روز پزشک" و هم "روز ملی همدان" نام‌گذاری شده است.
 
 
این روز فرصتی شد تا از میان گنجینه ارزشمند مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به معرفی اثری از هوشنگ سیحون نقاش و معمار پرسابقه ایران بپردازیم؛ هنرمندی که به "مرد بناهای ماندگار" و "پدر معماری مدرن ایران" معروف است و در سن ۲۵ سالگی نخستین اثر معماری خود، "بنای یادبود آرامگاه بوعلی‌سینا" را طراحی نمود.
 
 
هوشنگ سیحون در نقاشی نیز صاحب‌سبک بود و شوق بـه هنر، او را به شاگردی بهزاد‌ کشانید. او در کنار معماری، به نقاشی از مناظر و روستاهای ایران نیز می‌پرداخت. "امامزاده کوه همدان" از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران یکی از همین نقاشی‌هاست. 
 
 
سیحون در سال ۱۹۷۲ میلادی به همراه نقاشانی صاحب‌نام و معروف همچون "پیکاسو" و "سالوادور دالی"، در نمایشگاهی در ماساچوست شرکت کرد و با کارهای پر پیچ‌و‌تاب خطی‌اش توجه همه را به خود جلب نمود. 
 
 
نقاشی‌های او به گونه‌ای است که در آن‌ها هیچگاه خطوط یکدیگر را قطع نمی‌کنند و هنوز کسی نتوانسته طرحی مانند نقاشی‌های او خلق کند.
 
 
گردآوری: پروانه اسکاش
عکس: کریم صباغی

شناسه خبری: 2713
تاریخ انتشار: 1400/6/114:31
هشتگ ها:

آخرین مطالب