سه شنبه 7 آذر 1391 - 11:14
//= view_design::CreateFirstImage($Row["attachment"], 'org', '', 'col-lg-5 col-md-5 col-12 master_img', false) ?>
• نقاشی قهوه خانه ای نقاشی قهوه خانه ای از هنرهای عامیانه با موضوعات مشابه بوده که محصولات هنری متعال را به نمایش می گذاشتند، صحنه های قهرمانی شاهنامه فردوسی بیشترین تصاویر بوم های نقاشی حماسی را به خود اختصاص می داد. افزون بر این، داستان های رومانتیک بر پایه انجیل و قرآن و داستان های حماسی دیگر نظیر داستان یوسف و زلخیا نقاشی می شد اما تعداد آنها زیاد نبود. موضوعات مذهبی به خصوص روایات شیعی از واقعه کربلا بخش عمده این محصولات هنری را تشکیل می داد. واقعه کربلا شکل هنری خاصی به خود گرفته بود و نقال آنها را روایت می کرد. بیشتر نقاشی های قهوه خانه ای را نقاشان گمنام کشیده اند ولی بعضی از آنها رقم دارند، مانند رقم های محمد مدبر، حسین قوللر آغاسی و حسین اسماعیل. • معرفی تابلو این تابلو با مضمون واقعه کربلاست. تاریخ و نقاش اثر معلوم نمی باشد ولی با توجه به شواهد و مستندات بر اساس نحوه ترسیم فیگوراتیو و شیوه رنگ گذاری، تاریخ این اثر به اوایل دوره پهلوی نزدیک است. با توجه به نامه ای که در میان این تابلوی به هم پیچیده شده پیدا شد، این تابلو جزء اموال موجود در کاخ سعدآباد بوده که در سال 1354 به کاخ نیاوران منتقل شد و پس از آن در مخزن کاخ نگهداری شده است. ابعاد این تابلو حدوداً 180*310 سانتی متر و تکنیک آن رنگ و روغن بر روی بوم کرباس می باشد. در سال 1387 مطالعات آسیب شناسی بر روی اثر صورت گرفت و با توجه به وسعت و عمق آسیب، به طور تخصصی به انجام عملیات مرمت و حفاظت پرداخته شد.