تأکید دکتر سید رضا صالحی امیری بر ضرورت تحول در دیپلماسی گردشگری و نگاه اقتصادی به صنعت گردشگری در ایران

دوشنبه 15 ارديبهشت 1404 - 14:23
دکتر سید رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با تأکید بر اهمیت راهبردی دیپلماسی گردشگری و اقتصاد گردشگری، خواستار بازتعریف سیاست‌های کلان کشور در این حوزه با محوریت بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی و تقویت جایگاه جهانی ایران شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛ در نخستین شماره ماهنامه داخلی مجموعه نیاوران، «جهان نما»، سید رضا صالحی امیری در یادداشتی تحلیلی، با رد برخی تصورات کلیشه‌ای و ذهنیت‌های منفی درباره ناتوانی ایران در جذب گردشگر خارجی، تصریح کرد: « جمهوری اسلامی ایران با اقتصاد گردشگری و بخصوص جذب گردشگر خارجی در چارچوب ضوابط اعلامی، مشکلات بنیادین ندارد. این در حالی است که این مسئله ذهنیت منفی به گردشگران خارجی در سالهای گذشته به یک ذهنیت رایج و کلیشه ای تبدیل شده است. در حالی که اقتصادی کردن گردشگری و داشتن نگاه اقتصادی به گردشگری در چارچوب قوانین موجود نه تنها باعث افول نگاه ارزشی و هویتی به مسئله گردشگری نخواهد شد بلکه باعث تقویت هویت ملی و صدور ارزشهای انقلاب به شکل نرم خواهد شد.»

صالحی امیری با اشاره به تحولات اقتصادی جهان به ویژه در حوزه انرژی و نفت، بر لزوم بازنگری در سیاست‌های داخلی تأکید کرد و افزود: « تحولات عینی در جهان بیرون و به ویژه در حوزه اقتصاد بین المللی نفت و تشریح نگاه جمهوری اسلامی به صنعت گردشگری و جایگاه آن در سیاستهای کلی ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید از این منظر وضعیت و درآمد حاصل از اقتصاد گردشگری در ایران می تواند بسیار بیشتر از میزانی باشد که در حال حاضر هست؛ به عبارتی مشکل یا نا کار آمدی اصلی بیشتر از آنکه ریشه در موقعیت ایران در نظام بین الملل داشته باشد ناشی از عدم استفاده مطلوب و کار آمد از امکانات و زیر ساختهای موجود در حوزه اقتصاد گردشگری با توجه به ظرفیتهای موجود در گردشگری کشور در دو حوزه گردشگری فرهنگی و سلامت می باشد در یادداشتی جداگانه تشریح خواهند شد.»

وی با تأکید بر این که ایران توانایی ارتقاء چشمگیر درآمدهای غیرنفتی از طریق توسعه گردشگری را دارد، گفت: « با آنکه کشور عزیزمان، ایران جذابیتهای زیادی برای گردشگران خارجی با نگاه به کشورهای همسایه سلمان و همگرا دارد اما تاکنون موفق نشده است در حد مطلوب گردشگر خارجی جذب کرده و درآمدهای غیر نفتی خود را از این طریق افزایش دهد. وقتی صحبت از اقتصاد گردشگری میکنیم بدین معناست که میخواهیم سهم خودمان از بازار عظیم صنعت گردشگری در دنیا و منطقه را در وهله اول مشخص و در وهله دوم با یک برنامه میان مدت سهم خودمان را افزایش دهیم تا بتوانیم با رونق این صنعت در کشور ضمن کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی به یکی از کشورهای پیشرو با ماهیت گردشگری اسلامی ایرانی تبدیل شویم سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که چگونه و از چه طریقی می توانیم سهم خودمان از اقتصاد گردشگری را افزایش دهیم؟ پاسخ به این سوال دیپلماسی گردشگری است.»

این سیاستمدار و مدیر اجرایی، دیپلماسی گردشگری را ابزاری نوین برای تحقق اهداف سیاست خارجی کشور دانست و اظهار داشت: « اتخاذ یک دیپلماسی کارآمد گردشگری در وهله نخست مستلزم داشتن سیاست گردشگری در داخل ضمن رعایت اصول فرهنگ اسلامی ایرانی) و تصویب آن به عنوان یک سند ملی و بالادستی است دیپلماسی گردشگری صرفا به دنبال جذب گردشگر خارجی از طریق دیپلماسی و ابزارهای آن نیست، بلکه در همان حال میکوشد گردشگران ایرانی را که راهی خارج از کشور میشوند به سفیران و دیپلماتهایی برای تبلیغ و ارائه تصویر ر مثبت از ایران و در نتیجه جذب گردشگر مورد نظر تبدیل کند.»

 او در بخش دیگری از این یادداشت می نویسد:«به همین سان دیپلماسی گردشگری هم میتواند از ظرفیت شهروندان ایرانی در راستای تحقق اهداف خود و در رأس آنها جذب گردشگر استفاده کند. سالانه چندین میلیون نفر از ایرانی ها برای گردش راهی ،تایلند دبی ترکیه مالزی اروپا و کشورهای دیگر می.شوند این شهروندان در صورت برنامه ریزی کارآمد میتوانند یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای برای پیشبرد اهداف دیپلماسی گردشگری باشند دیالوگ با شهروندان کشورهای دیگر بدون ترس از متهم شدن به عدم رعایت برخی ملاحظات امنیتی و... حق شهروندان است این در حالی است که در نگاه سنتی به دیپلماسی شهروندان نمیتوانند و نباید در مسـائل و مراودات دیپلماتیک ولو در سطح پایین مشارکت داشـته باشند زیرا فاقد اطلاعات و تخصص لازم در این مورد هستند. ضمن اینکه دولتهای رقیب میتوانند از این طریق در صدد کسب اطلاعات ویژه و ضربه زدن به امنیت ملی باشند.»

در پایان، صالحی امیری خواستار آن شد که مسئولان کشور با نگاهی جامع و آینده‌نگرانه، گردشگری را به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار و استقلال اقتصادی در دوران پساتحریم و پسااقتصاد نفتی مورد توجه قرار دهند و با اتکا به ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران، جایگاه شایسته کشور را در صنعت گردشگری بین‌المللی تثبیت کنند.

شناسه خبری: 3760
تاریخ انتشار: 1404/2/1514:23
هشتگ ها: #یادداشت تحلیلی وزیر , #ماهنامه داخلی مجموعه نیاوران , #ماهنامه جهان نما

آخرین مطالب