مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

تصویری کمتر دیده شده از ناصرالدین شاه قاجار

دوشنبه 26 خرداد 1399 - 15:57
نام هنرمند: ابوتراب غفاری موضوع اثر: پرتره ناصرالدین شاه تکنیک: نقاشی آبرنگ سبک: مینیاتوری ابعاد: 46*54 سانتی متر دوره : قاجاریه شماره ثبت ملی: 556 مورخ 17/11/95

نام هنرمند: ابوتراب غفاری

موضوع اثر: پرتره ناصرالدین شاه

تکنیک: نقاشی آبرنگ

سبک: مینیاتوری

ابعاد: 46*54 سانتی متر

دوره : قاجاریه

شماره ثبت ملی:  556  مورخ 17/11/95

 

آثار  بسیار ارزشمندی از خاندان قاجار در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران وجود دارد، یکی از این آثار تابلویی بسیار نفیس و کمتر دیده شده از هنرمند نامی کشورمان "ابوتراب غفاری" است. این تابلو در گنجینه کاخ صاحبقرانیه قرار دارد و در تاریخ 17/11/1395در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در این تابلو مشاهده می کنید " ابوتراب غفاری "با تبحر پرتره نیم تنه "ناصرالدین شاه" را در کادر بیضی به اندازه 46*54 سانتی متر به تصویر کشیده است و امضای اثر پایین تصویر قرارگرفته که بدین صورت نوشته شده: (با رقم ابوتراب غفاری 1299 ). در این نقاشی"ناصرالدین شاه" با لباس رسمی، تشریفاتی و کلاه مشکی جواهر نشان پردار دیده می شود. بر روی لباس جواهرات مخصوص خاندان قاجاری و" نشان اقدس"، از نشان های سلطنتی دوره قاجاریه را می توان دید.

 

- ابوتراب غفاری:  

"ابوتراب غفاری" از هنرمندان دوره قاجار بود که در نقاشی، نگارگری و چهره پردازی مهارت داشت. او برادر بزرگ "کمال الملک غفاری" و شاگرد و برادر زاده "صنیع الملک" نقاش باشی دربار ناصری بود.

 

در سال 1279 ه.ق در کاشان متولد شد و پس از مدتی از کاشان به تهران عزیمت نمود و در "مدرسه دارالفنون" به فراگیری نقاشی و زبان فرانسه مشغول شد و با توجه به استعدادی که در نقاشی داشت به زودی در این رشته پیشرفت شایان توجه ای کرد و  بیشتر به شبیه سازی چهره پرداخت. اغلب در کارهای خود از نقوش چین و چروک و یا نقطه پردازی استفاده کرده است و اکثر چهره هایی که از او باقی مانده  سه رخ و یا تمام رخ اند.

 

نقاشی و یا تصاویر سیاه قلم او بسیار دقیق و ظریف کار شده اند. کارهای او بیشتر فضاهای مذهبی و مناظر دیوانی همچنین چهره شخصیت های داخلی و خارجی بود. او نقاشی های آبرنگ بی نظیری خلق کرده است همچنین چندین اثر بی تاریخ از او در مجموعه های خصوصی و یا درکتاب های چاپ سنگی موجود است. ابوتراب غفاری از نقاشان برجسته زمان خود بود.

 

پژوهش و گردآوری: سهیلا اسدی

شناسه خبری: 2569
تاریخ انتشار: 1399/3/2615:57
هشتگ ها:

آخرین مطالب