اردک هنرمند: ژرژ براک ابعاد: 50 × 62 سانتی متر تکنیک: لیتوگرافی محل نگهداری: موزه جهان نما ژرژ براک (Braque) سال تولد:13 مه 1882 سال درگذشت: 31 آگوست 1963 زندگي: نقاش و چاپگر فرانسوي. او از پيشگامان برجسته هنر مدرن، و يکي از بنيانگذاران جنبش کوبيسم به شمار ميآيد. پدر و پدر بزرگ براک نقاشان آمانور بودند، و او از کودکي نقاش ساختمان بود. در تابستان 1904، با رائول و ژان دوفي در دهکده اونفلور در شانل آشنا شد و در پاييز همان سال کارگاه خود را در پاريس برپا کرد. او نيز به مانند همه معاصرانش به پژوهش درباره آثار استادان گذشته در موزه لوور پرداخت و مجذوب پيکرهسازي کهن و مصر شد. همچنين از ميان استادان کهن گرايش مشابهي به پوسن پيدا کرد و دلبستگي آغازينش به کورو ادامه يافت. براک در جنوب فرانسه تعدادي از نقاشيهاي تازهاش را در سالن نقاشان آزاد در مارس 1097 شرکت داد. از آنجا فوو سر برآورد. ژرژ براک در 1907 با پيکاسو اشنا شد و دوشيزگان اوينيون را در کارگاه او يده (تاريخ هنر مدرن، آرناسون، ص 106) سبک: آثار فووها، براک را سخت تحت تأثير قرار داد و اثرپذيري او فوويسم را در منظرهايي که او با تکه رنگهاي خالص نقاشي کرده است، به روشني ميتوان باشناخت. براک اين منظرهها را نخستين آثار خلاقه خود به شمار ميآورد. پيکرهايي که با شکلهاي هندسي و رنگهاي خاموش نقاشي کرد، نشان دهنده تغيير مسير او و آغاز شکلگيري کوبيسم بود. کوبيسم براساس دستاورهاي سزان و پيکرههاي آفريقايي نباشد. نقاشيهاي پس از جنگ براک، بازگشت او را به کوبيسم ترکيبي نشان ميدهند ولي در آنها رنگهاي زنده و درخشان به چشم ميخورد. در دهههاي 1930ـ 1950، موضوعهاي عمده آثار براک عبارتاند از: طبيعت بيجان، محيط کارگاه، خود هنرکند و مدلاش که با رنگهاي پخته و غالباً خاموش، مجسم شدهاند. (دايرهالمعارف هنر، روئين پاکباز، ص 78-79) آثار: بندرگاه آنتورپ، نوازنده، گيتار و کوزه، طبيعت بيجان، زني با مندلين، کارگاه شماره 9، منظره طبيعي نزديک آنتورپ، کولي ماتيس، منظره طبيعي در لاسياتا، برهنه نشسته، خانههاي لستاک، راه جنگلي. منابع: 1- دايرهالمعارف هنر، پاکباز، روئين، ص77-78. 2- تاريخ هنر مدرن، ارانوسون، ص106.