معرفی اثری از موزه جهان نما

اردک
هنرمند: ژرژ براک
محل نگهداری: موزه جهان نما

اردک
هنرمند: ژرژ براک
ابعاد: 50 × 62 سانتی متر
تکنیک: لیتوگرافی
محل نگهداری: موزه جهان نما

ژرژ براک (Braque)
سال تولد:13 مه 1882
سال درگذشت: 31 آگوست 1963
زندگي:
نقاش و چاپگر فرانسوي. او از پيشگامان برجسته هنر مدرن، و يکي از بنيانگذاران جنبش کوبيسم به شمار مي‏آيد. پدر و پدر بزرگ براک نقاشان آمانور بودند، و او از کودکي نقاش ساختمان بود. در تابستان 1904، با رائول و ژان دوفي در دهکده اونفلور در شانل آشنا شد و در پاييز همان سال کارگاه خود را در پاريس برپا کرد. او نيز به مانند همه معاصرانش به پژوهش درباره آثار استادان گذشته در موزه لوور پرداخت و مجذوب پيکره‏سازي کهن و مصر شد. همچنين از ميان استادان کهن گرايش مشابهي به پوسن پيدا کرد و دلبستگي آغازينش به کورو ادامه يافت. براک در جنوب فرانسه تعدادي از نقاشي‏هاي تازه‏اش را در سالن نقاشان آزاد در مارس 1097 شرکت داد. از آنجا فوو سر برآورد. ژرژ براک در 1907 با پيکاسو اشنا شد و دوشيزگان اوينيون را در کارگاه او يده (تاريخ هنر مدرن، آرناسون، ص 106)
سبک:
آثار فووها، براک را سخت تحت تأثير قرار داد و اثرپذيري او فوويسم را در منظر‏هايي که او با تکه رنگ‏هاي خالص نقاشي کرده است، به روشني مي‏توان باشناخت. براک اين منظره‏ها را نخستين آثار خلاقه خود به شمار مي‏آورد. پيکرهايي که با شکل‏هاي هندسي و رنگ‏هاي خاموش نقاشي کرد، نشان دهنده تغيير مسير او و آغاز شکل‏گيري کوبيسم بود. کوبيسم براساس دستاورهاي سزان و پيکره‏هاي آفريقايي نباشد. نقاشي‏هاي پس از جنگ براک، بازگشت او را به کوبيسم ترکيبي نشان مي‏دهند ولي در آنها رنگ‏هاي زنده و درخشان به چشم مي‏خورد. در دهه‏هاي 1930ـ 1950، موضوع‏هاي عمده آثار براک عبارت‏اند از: طبيعت بيجان، محيط کارگاه، خود هنرکند و مدل‏اش که با رنگ‏هاي پخته و غالباً خاموش، مجسم شده‏اند. (دايره‏المعارف هنر، روئين پاکباز، ص 78-79)
آثار:
بندرگاه آنتورپ، نوازنده، گيتار و کوزه، طبيعت بيجان، زني با مندلين، کارگاه شماره 9، منظره طبيعي نزديک آنتورپ، کولي ماتيس، منظره طبيعي در لاسياتا، برهنه نشسته، خانه‏هاي لستاک، راه جنگلي.
منابع:
1- دايره‏المعارف هنر، پاکباز، روئين، ص77-78.
2- تاريخ هنر مدرن، ارانوسون، ص106.