کارگاه آموزشی «مبانی پژوهش در موزه» در مجموعه نیاوران برگزار شد+گزارش تصویری

چهارشنبه 22 آذر 1402 - 15:59
کارگاه آموزشی «مبانی پژوهش در موزه» ویژه موزه داران و علاقه مندان پژوهش های موزه ای در مجموعه نیاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران کارگاه یاد شده با تدریس اعظم صفی پور، موزه دار و عضو هیات مدیره انجمن پژوهش های هنری ایران و حضور راهنماها، موزه داران و مسئولین موزه های نیاوران و سایر علاقه مندان در سالن کنفرانس این مجموعه تشکیل شد.

صفی پور با بیان تفاوت میان آموزش (یعنی سوالی وجود دارد و دنبال جواب هستیم) و پژوهش (یعنی مشکلی وجود دارد که در پی حل آن هستیم) گفت: در هر پروژه پژوهشی مساله، نظریه و آزمون وجود دارد؛ بدیع و نو بودن پژوهش و مستندات باید مدنظر قرار گیرد و منابع اطلاعاتی مورد استفاده و منابع مادی و مالی آن از موضوعات مهمی هستند که باید به آن توجه شود.

او اظهار داشت: با نوشتن مقاله، رساله و کتاب می توانیم نتایج پژوهش خود را منتشر کرده و دراختیار دیگران قرار دهیم؛ و جهت انجام پژوهش باید موضوع آن مورد علاقه پژوهشگر بوده و جزو دغدغه های او باشد.

این پژوهشگر افزود: باید منابع و پایگاه های اطلاعاتی رشته و موضوع پژوهش خود را باید بشناسیم و با واژه ها و ادبیات مختص این موضوع آشنایی داشته باشیم. در انجام پژوهش زمان بندی بسیار مهم است و یافتن روش پژوهش مناسب منجر به نتیجه گیری درست خواهد شد.

او ادامه داد: پیشینه تحقیق به ما کمک می کند نتیجه گیری تحقیق را براساس آن انجام دهیم؛ و دانستن تمایز و تفاوت مبانی (چارچوب کار) و پیشینه (پژوهش هایی که درخصوص موضوع ما پیشتر انجام شده است) پژوهش از ضروریات است.

عضو هیات مدیره انجمن پژوهش های هنری ایران با بیان اینکه هر موضوع تحقیقاتی، روش گردآوری داده مربوط به خود را دارد و با یکدیگر متفاوت هستند، توضیح داد: در بیان مساله باید به سه سوال اصلی چرایی، چگونگی و چیستی پاسخ داد.

او گفت: در پیشینه نیز باید حدود و تعاریف جامعی داشته باشیم و بازه زمانی و پایگاه های اطلاعاتی مورد استفاده مشخص شوند؛ هنگام نوشتن پیشینه، تمایز کار ما نسبت به دیگر پژوهش های انجام شده باید در یک پاراگراف توضیح داده شود و این قسمت، کلیدی ترین بخش پیشینه پژوهش است.

او با بیان اینکه خواندن چکیده پژوهش های انجام شده به ما کمک می کند که متوجه شویم مقاله برای استفاده در پژوهش ما مناسب است یا خیر، اظهار داشت: مرور نظام مند، متد و روشی است که در بررسی پیشینه پژوهش بکار گرفته می شود؛ در این روش بازه زمانی، پایگاه های اطلاعاتی و کلیدواژه ها مدنظر قرار می گیرند.

این موزه دار تصریح کرد: ساده نویسی در مقاله بسیار مهم است و تا جای ممکن باید ساده و روان نوشت؛ این کار هم به تسلط ما به موضوع کمک می کند و هم داور متوجه می شود که به موضوع اشراف داریم.

او گفت: منطق پژوهش ها به دو شکل است؛ نخست "قیاسی" مثل علوم ریاضی که منطق دارند و از کل به جزء می رویم و در تحقیقات کمی کاربرد دارد و دوم "استقرایی" مثل هنر که از جزء به کل می‌رویم و از داده های پایین شروع می کنیم و در تحقیقات کیفی استفاده می شوند. ماهیت پژوهش نیز به صورت کمی، کیفی و آمیخته می‌تواند باشد و بسته به نوع تحقیق انتخاب می‌شود.

او ادامه داد: مطالعات تطبیقی یکی از بهترین روش های تحقیق است و به دو صورت "در زمانی" و "هم‌زمانی" انجام می‌شود.

صفی پور در ادامه نشست به نحوه انجام پژوهش در موزه پرداخت و روش های گرداوری داده ها، شیوه های تنظیم پرسش نامه، سنجش ابزار گردآوری (روایی و پایایی) و شناسایی متغیرهای اساسی در موزه را شرح داد.

توضیح انواع مقاله، قسمت های مختلف یک مقاله، نحوه چکیده نویسی و تعداد استاندارد واژگان، مشخصات کلید واژه ها، شرایط و محدودیت های نگارش مقدمه، نوشتن نتیجه گیری و روش های مختلف نوشتن فهرست منابع دیگر مباحث مطرح شده بود.

ذکر چند پایگاه معتبر داخلی و خارجی جهت انتشار مقالات و پژوهش ها، نحوه اعتبار سنجی نشریات و نوع داوری مقالات پایان بخش کارگاه آموزشی «مبانی پژوهش در موزه» بود.

شناسه خبری: 3412
تاریخ انتشار: 1402/9/2215:59
هشتگ ها: #مبانی پژوهش در موزه, #کاخ نیاوران, #موزه داری

آخرین مطالب