خروج محمدرضا پهلوی از کشور از کاخ نیاوران

يکشنبه 22 خرداد 1401 - 13:54
زمین چمن شمال کاخ نیاوران در روز 26 دی ماه 57 محل استقرار هلی کوپتری شد که آمده بود تا خانواده پهلوی را ببرد. هلی کوپتر ساعت 11 و 30 دقیقه در فرودگاه مهرآباد نشست و روز بعد روزنامه های تهران با تیتری کوتاه تر و درشت تر از همه تیترهای مرسوم نوشتند: «شاه رفت».

کاخ ها پلمپ شد و سپس در بهمن ماه 1357 توسط گارد شاهی تحویل نیروهای محلی نیاوران و پیش نماز و روحانی معتمد محل، حاج آقا سید مصطفوی داده شد. کنکاش در خاطره ثبت نشده آن روزها نشان می دهد که مردم نه تنها به سمت آوار کردن و بردن نرفتند، بلکه حصار می ساختند تا از آن گنجینه حفاظت کنند. علت این امر را باید در باور مردم به ارزش فرهنگی تاریخی این مجموعه و آثار موجود در آن و تعلق خاطر به «نیاوران» برای مردمی که سال ها در این محدوده می زیسته اند، جستجو کرد. آنها 22 بهمن در مسجد گرد هم آمدند، کمیته نیاوران را ساختند و در روزهای بعد پاسداران گنجینه تاریخی نیاوران شدند و پایه موزه های آینده را ایجاد نمودند.

تا سال 1365 این مجموعه تحویل نماینده دولت وقت (دولت بازرگان) بود و در دوره ای دیگر نیز کلیه اموال کاخ ها، صورت برداری و ارزش گذاری شد. بر اساس لایحه قانونی مربوط به کاخ موزه های نیاوران و سعد آباد و نحوه ارزیابی و نگهداری اموال مربوط مصوب 23/01/1359 شورای انقلاب، تمامی اموال موجود در کاخ های فوق الذکر توسط کمیسیونی که با عضویت نمایندگان نخست وزیری، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی ایران و بانک ملی، دادستانی کل کشور و بنیاد مستضعفان (موسوم به هیأت هفت نفره) تشکیل شد، مورد رسیدگی و ارزیابی قرار گرفت و کلیه اموال ارزش گذاری شد و طبق صلاحدید این گروه، طلاهای موجود در این کاخ ها، تحویل بانک مرکزی داده شد و بعضی اموال دیگر تحویل بنیاد مستضعفان گردید و نهایتاً پس از تهیه فرم ها و لیست های صورتحساب و شناسنامه های اموالی و چیدمان موزه ای در سال 1365 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کاخ موزه برای بازدید عموم گشایش یافت.

 

شناسه خبری: 2970
تاریخ انتشار: 1401/3/2213:54
هشتگ ها: #انقلاب اسلامی, #کاخ نیاوران

آخرین مطالب