مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

به مناسبت ماه مبارک رمضان؛

معرفی قرآن نفیس در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

يکشنبه 28 فروردين 1401 - 11:18
این قرآن نفیس در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در سده دهم هجری‌قمری توسط ملا علاءالبیک تبریزی (علاء‌الدین تبریزی) با خط جامع‌نویسی (رقاع، شکسته نستعلیق، نسخ، نستعلیق) با عیار ممتاز نگارش یافته و مطلّانویسی در قسمت‌هایی از کتاب استفاده شده است.

این قرآن نفیس در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در سده دهم هجری‌قمری توسط ملا علاءالبیک تبریزی (علاء‌الدین تبریزی) با خط جامع‌نویسی (رقاع، شکسته نستعلیق، نسخ، نستعلیق) با عیار ممتاز نگارش یافته و مطلّانویسی در قسمت‌هایی از کتاب استفاده شده است. 
 
 
دو صفحه افتتاح این قرآن به زیور صفحه‌آرایی آراسته شده و علائم تجویدی قرآنی نیز به صورت رنگین‌نویسی در فضای درون متنی به نگارش درآمده است. 
 
 
بالای فضای متنی دارای سرسوره و در قسمت پایین فضای درون متنی، کتیبه قرار گرفته است. سرسوره و کتیبه هر دو به صورت متقارن به اجرا درآمده و عناوین، در روی بوم مطلایی با لاجورد رنگین‌نویسی شده است.
 
 
فضای سرسوره و کتیبه به صورت لچک و ترنج به اجرا در آمده است. جلد اثر لاکی و مزین به تزئینات حاشیه جناقی مزدوج و حاشیه گل و بوته تشعیری است. رویه جلد فاقد کتیبه‌نگاری است. درون جلد لاکی بوده و تزئینات طلایی، کادربندی و طرح‌های لچکی و ترنجی در آن به نمایش درآمده است.
 
 
تعداد صفحات کتاب ۴۰۷ ورق و ابعاد کتاب در قطع  نیم‌ربعی است.
 
 
مطلع کتاب با فهرست سوره‌های قرآنی و با ذکر سوره فاتحه شروع می‌شود که بعد از آن سجعیات و سپس صفحات افتتاح می‌آید و در خاتمه با عبارت "که فریادرس اوست، بندگانش را بمثل او و مانند او مشفق یافت نمی‌شود" پایان می‌یابد. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
گردآوری: ندا شانقی (آرشیو موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران)

شناسه خبری: 2838
تاریخ انتشار: 1401/1/2811:18
هشتگ ها:

آخرین مطالب