مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مصباح المجتهد؛ اثری خطی در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

چهارشنبه 24 دی 1399 - 12:34
این اثر خطی در سده نهم هجری توسط عبداله ابن مروارید بیانی کرمانی به خط نسخ و با درجه ممتاز در 566 صفحه در قطع وزیری متوسط کتابت شده است.

این اثر خطی در سده نهم هجری توسط عبداله ابن مروارید بیانی کرمانی به خط نسخ و با درجه ممتاز در 566 صفحه در قطع وزیری متوسط کتابت شده است. خواجه شهاب‌الدین عبداله مروارید متخلص به بیانی و معروف به کرمانی خوشنویس، نویسنده، شاعر و سیاست‌مدار نامدار اواخر سده نهم و اوایل سده دهم بود. افشان غبار و رنگ‌آمیزی ابری کاغذ از ابداعات اوست.

 

مطلع کتاب با عبارت "بسم الله الرحمن الرحیم، ولی الحمد و مستحقه وصلی الله علی خیره" آغاز شده و با عبارت "تم الجزء الثانی من مصباح المتحجد و هو آخر الکتاب بعوین الملک الوهاب و الحمدلله اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا و صلی الله سیدنا محمد و آله الکتاب" خاتمه یافته است.

 

سرفصل های کتاب، با رنگین نویسی و بدون تزئینات خاصی به اجرا درآمده است. در صفحات افتتاح نقش گنبدی مزدوج با گل های افشان مرصع نشان احاطه کرده و شرفه های مطبقی کشیده و بلند آذینگر اطراف گنبد است؛ جلد کتاب چرمی ساده است.

 

محتوای کتاب شامل احکام طهارت، نمازهای مستحبی، اعمال ماه‌ها از رمضان تا شعبان و.... می باشد و یکی از مهم ترین و معتبرترین منابع مربوط به دعا و اعمال (عبادات) مستحب در طول ایام سال است که توسط شیخ ابو جعفرمحمد بن حسن  طوسی (۳۸۵ ق-۴۶۰ ق) تألیف شده است. این کتاب بر اساس روایات معتبر نبوی و اهل بیت علیهم السلام تنظیم شده است.

 

 

 

گردآوری: ندا شانقی (آرشیو موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران)

 

شناسه خبری: 2651
تاریخ انتشار: 1399/10/2412:34
هشتگ ها:

آخرین مطالب