مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

"الهه پادماپانی" یا نگهبان نیلوفر در موزه جهان نما

شنبه 24 خرداد 1399 - 10:59
الهه پادماپانی (نگهبان نیلوفر) از جنس عاج هنر شرق دور ابعاد: 12*14.5*48.5 سانتی متر محل نمایش: موزه جهان نما

الهه پادماپانی (نگهبان نیلوفر)
از جنس عاج
هنر شرق دور
ابعاد: 12*14.5*48.5 سانتی متر
محل نمایش: موزه جهان نما

 

الهه پادماپانی یا نگهبان نیلوفر (PADMAPANI):

 

این اثر از جنس عاج و مربوط به الهه هندوئی به نام (پادماپانی) می باشد. نام گل نیلوفر در زبان سانسکریت پادما (PADMA) است.

 

الهه پادماپانی به معنی زنی است که نیلوفر در دست دارد و بر روی گل نیلوفری که از ناف "ویشنو" می روید قرار گرفته است (در اسطوره های هندی ویشنو نام یکی از خدایان است).

 

در کهن ترین کتاب هندو اروپایی یعنی "ریگ ودا" آمده است که چگونه کیهان از نیلوفری زرین که بر روی آب های  کیهانی در حرکت بوده به وجود آمد و از برهما متولد شد (خدای آفریننده). هنگامی که این مراسم جای خود را به مراسم "ویشنو" داد آن را بعدها به صورتی مجسم کردند که بر روی گل نیلوفری که از ناف ویشنو می‌روید، نشسته است.

 

در فرهنگ بودایی، ظهور بودا به صورت شعله صادره از نیلوفر تصویر می شود. گاهی بودا را می بینیم که در یک نیلوفر کاملاً شکفته به تخت نشسته است. در حقیقت در تعلیمات بودایی، نیلوفر تا حد زیادی در قلمرو ماوراء الطبیعه وارد می شود و نماد جهان به شمار می رود.

 

گل نیلوفر دارای هشت گلبرگ می باشد که در باور بودا نشانه هشت جهت وجود است که پس از خلقت از قعر آب های اولیه ظهور کردند این هشت علامت  فرخندگی در کف پای بودا است.

 

در هندوستان که رود برایشان اهمیت بسیار دارد، الهه های رودگاهی بر روی نیلوفر سوارند. نیلوفر در دست الهه، نماد انسان فوق العاده یا تولد الهی است، ریشه های نیلوفر مظهر ماندگاری و ساقه اش نماد بند ناف است که انسان را به اصلش پیوند می دهد و گلش پرتوهای خورشید را تداعی می کنند، زیرا بدون هیچ ناپاکی از آب های گل آلود خارج می شود.

شناسه خبری: 2567
تاریخ انتشار: 1399/3/2410:59
هشتگ ها:

آخرین مطالب