مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

معرفی اثری از حسین همدانی در کاخ صاحبقرانیه

پنج‌شنبه 4 ارديبهشت 1399 - 14:24
بدون عنوان هنرمند: حسین دستخوش همدانی (1384-1305) تکنیک: رنگ روغن روی بوم ابعاد: 71*106 سانتی متر محل نگهداری : کاخ صاحبقرانیه

بدون عنوان
هنرمند: حسین دستخوش همدانی (1384-1305)
تکنیک: رنگ روغن روی بوم
ابعاد: 71*106 سانتی متر
محل نگهداری : کاخ صاحبقرانیه

 

حسین دستخوش همدانی- 

حسین همدانی در سال 1305 در همدان متولد شد. پدرش قلمدان سازی و طلا کوبی قرآن انجام می داد ولی به کار نقاشی بر روی شیشه هم می پرداخت. لذا او در کودکی در کنار پدر به نقاشی پرداخت. در سن 16 سالگی نزد محمد مدبر به کار نقاشی قهوه خانه ای پرداخت.

 

نقاشی قهوه خانه ای شیوه ای از نقاشی ایرانی است با درون مایه های رزمی، مذهبی و بزمی است، که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی اوج گرفت. مبدا این هنر سنت قصه خوانی و مرثیه سرایی و تعزیه خوانی در ایران است. درون مایه بسیاری از این نقاشی ها حادثه عاشورا و حکایت شاهنامه است که بر دیوارها نقاشی شده است.

 

حسین همدانی در سن 23 سالگی در مشهد نزد استاد بلوکی فر به آموزش نقاشی پرداخت و به اتفاق ایشان پرده های دراویش و تعزیه را نقاشی کرد. نقاشی قهوه خانه ای را به عنوان رشته کاری برگزید و به کار نقاشی بر روی شیشه روی آورد. او در تهران نزد استادانی چون حسین قوللرآغاسی و محمد مدبر شاگردی کرد و در سن 30 سالگی استادی بی نظیر شد.

 

از حسین همدانی مجموعاً 700 تابلو نقاشی ثبت شده است. آثار ایشان در ایران در موزه های آستان قدس، رضا عباسی، نیاوران و سعدآباد نگهداری می شود و در موزه های کشورهایی همچون فرانسه، انگلستان، آمریکا و ترکیه قابل دیدن است. از معرف ترین آن ها می توان به (جنگ خیبر، جنگ چالدران، تاجگذاری منوچهر سیاه، یک روز عاشورا و خلوت درویشان) اشاره کرد.

 

حسین همدانی در سال 1383 به دریافت مدرک درجه یک هنری از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی نائل شد. متأسفانه در اواخر عمر، نیمی از بدن این هنرمند بر اثر سکته مغزی فلج شد ولی با وجود این، با شور و شوق و تنها با دست چپ نقاشی می کرد. او سرانجام در 9 آبان 1384 در سن 79 سالگی درگذشت.

 

پژوهش و گردآوری: پروانه اسکاش

شناسه خبری: 2526
تاریخ انتشار: 1399/2/414:24
هشتگ ها:

آخرین مطالب