مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

معرفی شرح نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع) از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی

يکشنبه 18 شهريور 1397 - 15:30
عنوان کتاب: شرحی بر نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع) شارح : کمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانی نوع خط: نسخ تحریری و نستعلیق تحریری درجه خط: خوش کاتب و تاریخ کتابت: فاقد نام؛ سده دوازدهم هجری قمری نام مذهب: علی اشرف تعداد صفحات: 245 ورق ابعاد: وزیری بزرگ 20*28 سانتی متر نوع کاغذ: کشمیری نوع جلد: چرمی ضربی ساغری

عنوان کتاب: شرحی بر نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع)
شارح : کمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانی
نوع خط: نسخ تحریری و نستعلیق تحریری
درجه خط: خوش
کاتب و تاریخ کتابت: فاقد نام؛ سده دوازدهم هجری قمری
نام مذهب: علی اشرف
تعداد صفحات: 245 ورق
ابعاد: وزیری بزرگ 20*28 سانتی متر
نوع کاغذ: کشمیری
نوع جلد: چرمی ضربی ساغری

 

نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع) شامل گزیده ای از  کلمات، خطبه ها، عهدنامه ها، وصایا و فرمایشات ایشان است و شارح آن ابن میثم ابن علی ابن میثم البحرانی محدث، فقیه و متکلم شیعی سده هفتم ه.ق در شش باب شرحی بر آن زده است.

 

این کتاب خطی به خط نسخ تحریری و نستعلیق تحریری با درجه خط خوش کتابت شده و فاقد نام کاتب است. تذهیب این اثر هنر علی اشرف می باشد. کتاب در سده دوازدهم هجری قمری در 245 ورق نوشته شده و فاقد تصویر و مطلا نویسی است. ابعاد کتاب در قطع وزیری بزرگ و اندازه 28*20 سانتی متر می باشد. نوع کاغذ آن کشمیری و دارای جلد چرمی ضربی ساغری است.

 

کمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانی (636-679یا 699 ق)

ابن میثم محدث، فقیه و متکلم شیعی سده هفتم هجری قمری پس از تکمیل تحصیل خود به تربیت شاگردان و تألیف و تصنیف پرداخت و گفته اند خواجه نصیرالدین طوسی نزد او فقه خواند. شهرت عمده ابن میثم در کلام است و آثار زیادی در این زمینه و زمینه های دیگر به او نسبت داده شده که قواعد المرام فی علم الکلام و اختیار مصباح الساکین از جمله آثار او هستند.

 

نهج البلاغه

نهج البلاغه کتابی است شامل گزیده ای از کلمات، خطبه ها، عهدنامه ها، وصایا و فرمایشات امیر مؤمنان حضرت علی (ع) که توسط ابوالحسن محمد الرضی بن الحسن الموسوی مشهور به سید الرضی در قرن چهارم ه. ق گردآوری شده است. او نام کتاب را نهج البلاغه نهاد و در مقدمه علت این نامگذاری را چنین بیان نمود: بعد از تمام شدن کتاب چنین دیدم که نامش را نهج البلاغه بگذارم زیرا این کتاب درهای بلاغت را به روی بیننده می گشاید و خواسته هایش را به او نزدیک می سازد.

 

از جمله شاخصه های نهج البلاغه شرح ها و ترجمه های متعدد آن به زبان های دیگر است و علامه امینی در جلد چهارم کتاب الغدیر 81 شرح بر نهج البلاغه را معرفی کرده است که معروفترین آنها شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی بغدادی ، شرح ابن میثم بحرانی، شرح خوئی و از معصران تفسیر استاد محمد تقی جعفری و شرح شیخ محمدتقی شوشتری را می توان نام برد.

 

بسیاری از ادیبان بزرگ فصاحت نهج البلاغه را ستوده اند. علی الجندی رئیس دانشگاه قاهره، جرج جرداق مسیحی، شیخ محمد عبده از مفتیان مصر از جمله کسانی بودند که به شرح و تبلیغ نهج البلاغه پرداختند.

 

گفتنی است این اثر نفیس همزمان با ایام سوگواری امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در خرداد ماه سال جاری به مدت 15 روز در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

شناسه خبری: 2197
تاریخ انتشار: 1397/6/1815:30
هشتگ ها:

آخرین مطالب