چهارشنبه 3 اسفند 1390 - 10:37
//= view_design::CreateFirstImage($Row["attachment"], 'org', '', 'col-lg-5 col-md-5 col-12 master_img', false) ?>
پروژه مطالعه تاریخی، هنری، فن شناسی و آسیب شناسی همراه با اجرای طرح حفاظت پیشگیرانه نقاشی لاکی بر روی در متعلق به هنرمند میرزا آقا امامی در واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران آغاز شد. به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، فاطمه محسنی، مسئول واحد حفاظت و مرمت این مجموعه با اعلام این خبر افزود: پروژه مطالعاتی این اثر شامل مستند نگاری کامپیوتری نقوش، بررسی و دسته بندی نقوش بکار رفته، انجام مطالعات تطبیقی، شناسایی میکروسکوپی ،دستگاهی و آزمایشگاهی لایه ها ی تشکیل دهنده نقاشی، شناسایی میکروسکوپی، دستگاهی و آزمایشگاهی تکیه گاه، بستر، رنگ های بکار رفته و پوشش ورنی و الحاقات فلزی، بررسی ماکروسکوپی و میکروسکوپی آسیب ها و عوامل آن همراه با کشت و شناسایی قارچ ها، پاکسازی، استحکام بخشی لایه ها و جداسازی الحاقات نمایشی آسیب رسان و ارائه و اجرای طرح حفاظت پیشگیرانه در مقابل تغییرات دما و رطوبت، نورهای دارای پرتوUV، عوامل بیولوژیک، آلاینده ها و آسیب های انسانی است. وی توضیح داد: نقاشی لاکی بر روی در متعلق به هنرمند اواخر قاجار میرزا آقا امامی اصفهانی، یکی از تزئینات شاخص و بسیار چشمگیر و با ارزشی است که در معماری حوضخانه کاخ صاحبقرانیه بکار رفته است. وی گفت: نقشهای روی در بسیار استادانه به سبک دوره اوایل صفوی بوده و تکنیک کار، نقاشی لاکی روی چوب است؛ رنگهای بکار رفته شامل رنگهای گرم مانند سبز، قرمز، زرد و قهوه ای است. همچنین هنرمند از پودر طلا نیز در این اثر بسیار بهره گرفته است. محسنی افزود: نقش های بکار رفته در این اثر شامل نقش انسان از داستانها و قصص قرآنی، مناظر شکار و شکارگاه، مجالس شادی و پای کوبی و نقشهای تشعیر و تذهیب از حیوانات افسانه ای و غیره است. وی خاطر نشان کرد: دو بیت "نظر کردن بدرویشان بزرگی کم نمی گردد، سلیمان با چنان حشمت نظرها بود با مورش، برو ای باد صبا برسوی بلقیس خبر، هدهد خوش خبر از نزد سلیمان آمد"، بخشی از اشعار به کار رفته بر روی در است که حکایت از داستان مجالس نقاشی ها می کند. وی توضیح داد: میرزاآقا امامی سبک ویژهای در نقاشی خاص ایرانیان، یعنی مینیاتور و دستی توانا در تصویر سازی انسانی، حیوانی، گل و مرغ، گل و بته، نماسازی، طراحی نقشه قالی، آثار رنگ و روغن، تذهیب و تشعیر داشت. هنر ساخت جلد و تابلوی سوخت از ذوق سرشار او جانی تازه گرفت. وی گفت: از فعالیتهای دیگر استاد امامی ساخت قلمدان و جلدسازی به روش روغنی یا لاکی، ساخت قاب آیینه و انواع جعبه در اشکال چهارگوش و چندضلعی و نیز درسازی به سبک دوره صفوی بود. علاقه امامی به احیا و رونق دوباره سبک هنر صفوی در زمینههای مختلف وصف ناپذیر است. مسئول واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تصریح کرد: کارهای نقاشی میرزا آقا در ابتدا بیشتر تقلید از سبک و آثار صفوی بود، اما رفته رفته نگاهی متفاوت به صحنه پردازی تابلوها داشت و در نهایت، با ارائه طرحی نو سبک خاصی را پایهگذاری کرد.