دکتر مریم جلالی در رویداد رونمایی از آثار هنری فاخر: «در برابر این شاهکار فقط میتوان تعظیم کرد»
به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران؛ دکتر مریم جلالی در رویداد رونمایی از شاهکارهای هنری اثر محمد مهدی باباخانی و داریوش جلیلیان گفت: این آثار حقیقتاً کرشمه و غریزه و هنر ایرانی رو به رخ میکشد و حاصل دست کسی که جوانیش و طراوتش متصل به ریشه و اصالت است و این خیلی ارزشمنداست. من فکر میکنم چند شب گذشته در یک جایی اثری از این هنرمند دیدم به دوستان میگفتم واقعاً برای من که کودکی رو با صدای قلمزنهای بزرگ گذراندم و با اون صدا صبحها بیدار شدم و ترنم زیبای نقشی که این ضربهها میزند و بعد رویدادی که اتفاق میفتد و تکمیل میکند همه هنرها را، برای من باعث افتخارست که امروز در این جایگاهی باشم که من خادم هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی از یک طرف و به موازات تنفس شما در یک تالار آبی از این شاهکار هنری رونمایی کنیم، من قدرشناسم و ممنونم از همه کسانی که زحمت کشیدن حقیقتاً ما گاهی از اینکه میگویند در اول وصف تو ماندهایم واقعاً در توصیف متوقف میشویم فقط وصل میکنیم فقط میتوانیم در بهترین شکل ممکن فقط کلمهها را به استخدام در بیاریم برای توصیف قاصریم از اینکه این توصیف رو به توضیح برسونیم این توضیح رو به تحلیل برسانیم این تحلیل رو به تفسیر و بعد بتوانیم یک دانشی از این کوششی که استادان ما و این جوششی که در درون استادان اتفاق میافتد. ما قاصریم که بتوانیم آن رو تبدیل به یک دانش و حکمت بکنیم،
معاون صنایع دستی افزود:امیدوارم که این رویدادهای رونمایی به تعبیری تبدیل بشود به یک پیوند نسبی تبدیل بشود به اینکه جوانان ما متوجه بشوند تبدیل یک شی بیجان رو به یک سخنور به یک روضه به یک شادی به یک جشن و به یک اتفاق بزرگ این طعم رو جوانان ما هم بچشند و این مثلث غیرت همت و معرفت که در آثار هنرهای سنتی ما هست و تبدیل هیچ به همه چیز برای جوانان ما اتفاق بیفتد، چرا که من فکر میکنم هنرمندان ما بهترین کسانی هستند که خداوند بهترین وظیفهاش را به آنها تفویض کرده و اون وظیفه خلق هست این خلق در واقع فرقی نمیکنه که در چه زمینهای باشه گاهی کوکی که بر یک پارچه میشینه گاهی ضربهایی که بر یک فلززده میشود و گاهی مثل آثار استاد جلیلیان در واقع تذهیبی که بر یک متن شکل میگیرد یا یک هاله که یک متن را در بر میگیرد و یا یک تذهیب زیباست که شما حیرت میکنید.
جلالی با قدرشناسی از استاد جلیلیان و استاد باباخانی ادامه داد: حقیقتاً من همیشه فکر میکنم فرهنگ و حکمت ایرانی عاری از هرگونه خدشه و منیته و پر از جزئیات در ستایش جزئیاتاست که ما، ما شدهایم ایرانی از گره گره فرش بر یک تار و پود، از ضربه ضربه از روزن روزن خاک بر یک قنات ارتزاق کرده و فرهنگ خودش رو زنده نگه داشته و این نشان دهنده این است که نفس به نفس هر کدام از شمایی که در این تالار آبی حضور دارید، نقطه نقطه که بر نگارگری بر تذهیب کار شده یا ضربهای که نواخته شده، مشبکی که اتفاق افتاده و همه بروندادی که برخاسته از یک درون داده شکل گرفته، آثار و پیامدهای هنر ایرانی است و من قدردان این حضورم و خشنودم که بالاخره یک جرعه از این مجلس سهم من شد و من توانستم در خدمت جمع فرهیخته چون شما باشم.
او با ابرازامیدواری از اینکه که اینگونه رویدادها برای این امتداد نسلی و این پاسداشت هویت در پهنه جهانی همواره و همیشه اتفاق بیفتد، افزود: در واقع من حامل پیام و سلام و درود جناب آقای دکتر صالحیامیری، وزیر محترم میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هستم وامیدوارم این سهگانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی که به تعبیر من درخت فرهنگ میراث فرهنگی ریشه است گردشگری و دیدار در واقع بنیان دیدن، آوردهاست و صنایع دستی میوه این ریشه انشاالله که این ریشه در خدمت رشد باشه میوه بریده از ریشه نباشد این پیوندها ایجاد بکنیمامیدواریم که این فضای ایجاد شده در خلق آثار هنری در اتفاق جوشش هنری که زحمت سالیانه از بذر رها بشه و به تحلیل و بازنمایی و تبدیل به دانش بشود.
او در پایان این رویداد و در ستایش جزئیات شاهکار قلمزنی استادباباخانی با این قطعه ادبی از این اثر ارشمند رونمایی کرد و گفت: زندگی پر شدن ثانیه هاست قطره قطره با عشق و خوشا به حال شما استادان تذهیب و قلمزنی و خوشنویسی که ذره ذره قطره قطره ثانیههای زندگی رو آکنده از عشق کردید. در مقابل این اثر ارزشمند و فاخر فقط میتوان تعظیم کرد.
پس از رونمایی استاد محمد مهدی باباخانی در خصوص اثر قلمزنی گفت:اثری که رونمایی شد، "دوستکامی" نام دارد. از جنس فلز مس با پوشش فلز قلع. قطر دهانه: 95 سانتیمت⅝رارتفاع 76 سانتیمتر ، وزن 72 کیلوگرم است.
مدت زمان اجرای این اثر به مدت سه سال بوده است.
دوستکامی های فلزی در تاریخ فلزکاری ایران از حدود قرن هفتم هجری قمری در هنر ایران دیده میشود که معمولا کاربرد آن منبعی برای نوشیدنی به جهت مراسمهای مذهبی بوده، کتیبهای به کار رفته بر روی این گونه ظروف عمدتا مضامینی عرفانی و یا از آیات قرآن مانند اثر فوق بر روی آنها استفاده میشده است. این ظرف به جهت بزرگی کتیبه ، طراحی نقوش و اجرای دقیق نقوش اسلیمی و ختایی و همچنین خوشنویسی نستعلیق آن در تاریخ فلزکاری ایران بی همتا میباشد. استاد داریوش جلیلیان نیز درباره هفت قطعهای که به نمایش درآمده توضیح داد: این آثار برگزیدهای از یک مرقع 24 قطعهای ، شامل قطعات نگارگری گل و مرغ ، تذهیب و خوش نویسی است. خوش نویسی این آثار با خط نستعلیق توسط استاد محمد شهبازی انجام شده و تصحیح انها را بنده انجام دادم.
در قسمت تذهیب ها هم در طراحی نقوش اسلیمی و خطایی و هم در رنگ امیزی از دوره تیموری و صفوی الهام گرفتم.
در رنگ آمیزی کار از دو رنگ اصلی طلا و لاجورد استفاده کردم طلای 24 عیار و لاجورد و رنگ های فرعیتری مانند فیروزهای شنگر سرنج مشکی.کارها بر روی کاغذ دست ساز و کارها قطعه بندی شده و از کاغذهای رنگی دست ساز هم استفاده کردیم و سعی کردیم که کاغذهای رنگی هم مطابق یا نزدیک به همون کاغذهای رنگ شده آن دوران باشد .
گفتی است که این رویداد به همت مهندس سعید صبور مدیر گروه هنری جوهر و با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.