معرفی تنوع زیستی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

درخت شاه بلوط هندی

چهارشنبه 1 شهريور 1402 - 14:14
یکی از گونه های درختی منحصر به فرد باغ تاریخی نیاوران، درخت شاه بلوط هندی است که تعداد 9 اصله از آن در نقاط مختلف باغ به صورت پراکنده دیده می شود.

مقدمه

یکی از گونه های درختی منحصر به فرد باغ تاریخی نیاوران، درخت شاه بلوط هندی  است که تعداد 9 اصله از آن در نقاط مختلف باغ به صورت پراکنده دیده می شود.

درخت شاه بلوط هندی بومی شرق اروپا است و از جمله درختان مثمر با نام علمی Aesculus hippocastanum و نام انگلیسی  Horse Chestnut می باشد که به خانواده Hippocastanaceae    تعلق دارد.  درختی با قامت بلند به شمار می رود که ارتفاع آن به 30 متر می رسد. گل های زیبای خوشه ای مانند برافراشته رو به بالا  و تاج گنبدی شکلی دارد که شاخه های زیرین آن رو به سمت پایین آویزان هستند که البته نوک خوشه های گل رو به سمت بالا چرخیده اند. درختی خزان پذیر و برگ ریز به شمار می رود که در بیشتر مناطق جهان به خصوص مناطق معتدل رشد
می کند. پراکندگی این درخت در باغ­های کشور کم است. تعدادی از آن در باغ دانشکده کشاورزی وجود دارد.

 

مشخصات گیاه

برگ­های این درخت مرکب پنجه‌ای، متقابل و بدون گوشوارک بوده و دارای 5 تا 7 برگچه یا لوب است. برگچه ها به طول 10 تا 25 سانتی متر با حاشیه دندانه دار است. گل­های خوشه­ای این درخت به رنگ سفید با نقطه های زرد و قرمز به طول 10 تا 30 سانتیمتر است، در هر خوشه آن بین 2 تا 50 گل رشد می کند. زمان گلدهی این گیاه اواخر فصل بهار است. گل های این گیاه به صورت نر و ماده بر روی یک پایه رشد می کنند که گل های نر آن دارای پرچم های متعدد زیادی است و گل های ماده آن هر سه تای آنها در درون پیاله ای قرار دارند .پوست درخت به رنگ قرمز- قهوه­ای تا خاکستری است. میوه­ ها گرد، دارای خار و به رنگ سبز هستند. این درخت به دلیل داشتن برگ­های پنجه­ای و دم­برگ­های بلند ظاهری خشن داشته و به علت این که اندازه آن بزرگ است برای فضاهای کوچک مناسب نیست و تنها در فضاهای بزرگ­تر نمود زیبایی پیدا می­کند.

 

نیازها و شرایط نگهداری

آب و هوا :گرما را تحمل می کند. ولی در محیط های خشک رشد خوبی ندارد، از بادهای شدید باید حفاظت شود.

نوع خاک: بهترین رشد را در خاک های مرطوب با زهکشی خوب دارد. تا حدودی خشکی خاک را تحمل می کند.

میزان نور :در تابش مستقیم نور خورشید خوب رشد می کند.

 

روش تکثیر

تکثیر آن به روش کشت بذر است. برای نگهداری و استفاده، بذر ها  باید کاملا رسیده باشند.

 

منابع:

https://www.gardenia.net

https://en.wikipedia.org

https://agronic.ir/

https://poponik.com

https://giah-pezeshki.ir

https://www.ramgol.com

https://sarchenar.com/

 

پژوهش و گردآوری: معصومه رضوان فر- کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی

شناسه خبری: 3299
تاریخ انتشار: 1402/6/114:14
هشتگ ها: #معرفی گونه های زیستی باغ نیاوران, #شاه بلوط هندی, #باغ نیاوران

آخرین مطالب