به‌مناسبت روز ملی بوشهر

معرفی یک نسخه چاپ گراور از گنجینه کاخ موزه اختصاصی نیاوران

دوشنبه 18 اسفند 1399 - 10:23
نمایی از شهر بوشهر تکنیک: چاپ گراور (گراورسازی Lemaitre Direxit ) تکنیک نسخه اصلی: نقاشی آبرنگ سال خلق اثر: ۱۸۴۱ میلادی محل نگهداری: گنجینه کاخ‌موزه اختصاصی نیاوران

نمایی از شهر بوشهر

تکنیک: چاپ گراور (گراورسازی Lemaitre Direxit )

تکنیک نسخه اصلی: نقاشی آبرنگ

سال خلق اثر: ۱۸۴۱ میلادی

محل نگهداری: گنجینه کاخ‌موزه اختصاصی نیاوران

 

روز ملی بوشهر فرصتی شد تا از خلال بهانه‌های گوناگون و از میان گنجینه ارزشمند مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نظاره این سند بنشینیم و شوق دیدار ایران را پیدا کنیم.

 

این سند از مجموعه گراورهای موجود در گنجینه کاخ‌موزه اختصاصی نیاوران است. نمونه‌های چاپی از نقاشی‌هایی که از سفرنامه‌های برخی جهانگردان غربی به روش سنتی "گراورسازی" چاپ گردیده‌ و نمایی از شهر بوشهر را نشان می‌دهد.

 

۱۸ اسفند سالروز تأسیس مدرسه سعادت در بوشهر، به عنوان روز ملی بوشهر نامگذاری شده، چراکه مدرسه تاریخی سعادت، مادر مدارس جنوب ایران است. مدرسه سعادت در سال ۱۳۱۷ هجری‌قمری برابر با ۱۲۷۸ هجری‌شمسی تاسیس شد. در این مدرسه علما و شخصیت‌های برجسته‌ای تحصیل کردند و افراد فرهیخته‌ای از آن فارغ‌التحصیل شدند.

 

گراورسازی

"چاپ دستی" که با نام‌های چاپ هنری و گراورسازی نیز شناخته می‌شود، شاخه‌ای از هنرهای تجسمی است که در آن اثر هنری از طریق چاپ تصویر بر روی یک سطح، عموماً کاغذ یا گاهی پارچه، چرم، پلاستیک و سطوح دیگر، توسط هنرمند خلق می‌گردد.

 

در تکنیک گراورسازی، هنرمند نسخه‌های محدودی از اثر هنری خود را روی کاغذ کپی و منتشر می‌سازد که البته این کپی کردن به معنای تولید انبوه آن نیست و غالباً این نسخه‌ها را امضاء و شماره گذاری کرده و به نوعی آن‌ها را شناسنامه‌دار و ارزشمند می‌سازد.

 

 

گردآوری: روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

شناسه خبری: 2667
تاریخ انتشار: 1399/12/1810:23
هشتگ ها:

آخرین مطالب