معرفی کتاب دعای توسل از گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی

چهارشنبه 23 مهر 1399 - 14:06
عنوان کتاب: دعای توسل نوع اثر: خطی کاتب: محمد علی ابن محمد شفیع تبریزی (سده سیزدهم هجری)

عنوان کتاب: دعای توسل

نوع اثر: خطی

کاتب: محمد علی ابن محمد شفیع تبریزی (سده سیزدهم هجری)

نوع خط: خط جامع نویسی (شامل نسخ، رقاع و نستعلیق)

نوع کاغذ: فرنگی

تعداد صفحات کتاب: 84 ورق

قطع و ابعاد اثر: قطع پالتویی با ابعاد 9*14 سانتی متر

نوع جلد اثر: لاکی (روغنی) با نقش گل و گلدسته ای

محل نگهداری: گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

 

کتاب خطی دعای توسل در سده سیزدهم هجری توسط محمد علی ابن محمد شفیع تبریزی از نسخ‌نویسان طراز اول تبریز با خط جامع نویسی (شامل نسخ، رقاع و نستعلیق) و با عیار خط ممتاز در 84 ورق به قطع پالتویی با ابعاد 9*14 سانتی متر بر روی کاغذ فرنگی کتابت شده است.

 

مطلع کتاب با (بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد، کما حمل وحیک و بلغ رسالتک و صلی الله علی محمد کما احل حلالک و حرم حرامک و علم کتابک و صلی الله علی محمد کما اقام الصلوه و آتی  الزکاه) آغاز شده است.

 

محتوای اثر، شامل دعاهای توسل، پنج تن و دعای حضرت فاطمه (س)، دعای حضرت امیرالمؤمنین (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و دیگر امامان علیهما السلام و اسماء الحسنی است.

 

جلد کتاب، لاکی (روغنی) با نقش گل و گلدسته ای بر روی بوم الوان، به اجرا در آمده است و حاشیه اطراف فضای درون متنی را حاشیه همگام لچک و ترنج القائی و حاشیه لچک و ترنج سرتاسری در اطراف فضای درون متن کشیده شده است. همچنین در صفحات نخستین کتاب تزئینات تذهیب، رنگین نویسی و مطلاکاری به چشم می خورد.

 

محمدشفیع تبریزی از خوشنویسان ایران و مسلط به خط نسخ بود. قدرت قلم او را کمتر کسی از معاصرینش داشته و از آثار او بسیار در دست است. درگذشتش را ۱۲۵۲ ه‍جری قمری گفته‌اند که خطاست و آثار تاریخ ‌دارش تا سال ۱۲۶۲هجری قمری نیز موجود است.

 

     

      

      

               

 

گردآوری: ندا شانقی (آرشیو موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران)

 

 

شناسه خبری: 2621
تاریخ انتشار: 1399/7/2314:06
هشتگ ها:

آخرین مطالب