مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

اولین گواهینامه رانندگی ایران در کاخ صاحبقرانیه

سه شنبه 28 مرداد 1399 - 15:14
نخستین گواهینامه رانندگی ایران محل نگهداری: کاخ صاحبقرانیه

نخستین گواهینامه رانندگی ایران

محل نگهداری: کاخ صاحبقرانیه

 

از میان آثار ارزشمند کاخ موزه صاحبقرانیه می توان به نخستین گواهینامه رانندگی ایران که در سال 1308 خورشیدی صادر شده اشاره نمود.

 

این گواهینامه روی کاغذی به قطع کاغذ A3 است که در بالای آن با خط درشت نگاشته شده است "کورس شوفری ایران" و کمی پایین تر عنوانی به نام "تصدیق نامه" روی آن درج شده است.

 

گواهینامه رانندگی، که به آن در گذشته "تصدیق رانندگی" گفته می شد، مدرکی رسمی است مبنی بر اینکه فردی می‌تواند با وسایل نقلیه دارای موتور مانند موتور سیکلت، اتوموبیل، کامیون و اتوبوس رانندگی کند.

 

این گواهینامه به دو زبان فارسی و فرانسه به نام آقای "سیف اله خان" در 9 مرداد ماه 1308 صادر شده است. در تصدیق نامه قید شده که فرد مذکور در 3 مرحله با نمره خوب موفق به دریافت گواهینامه شده است.

 

سیف اله خان از خرداد سال 1307 تا مرداد سال 1308 خورشیدی با گذراندن آزمون سه مرحله ای، اولین گواهینامه اتومبیل را دریافت کرد. تاریخ صدور گواهینامه رانندگی سیف اله خان 9 مرداد 1308 شمسی برابر با 29 ژوئیه 1929 میلادی است.

 

در متن این تصدیق نامه آمده است:

بموجب این ورقه تصدیق می نماید که آقای سیف اله خان از تاریخ غره خرداد ماه 1307 تا تاریخ 9 مرداد 1308 مرتباً بادامه تحصیلات خود در مؤسسه اوتوموبیل رانی و دوره تحصیلات علمی و عملی اوتوموبیل رانی باتمام رسانیده و از عهده امتحانات بترتیب ذیل برآمده است.

نتیجه امتحانات

قسمت علمی فن اوتوموبیل رانی. خوب

قسمت عملی فن اوتوموبیل رانی. خوب

قسمت سوق اوتوموبیل. خوب

 

 

گردآوری: پروانه اسکاش

عکس: زهرا خانه شیری

شناسه خبری: 2592
تاریخ انتشار: 1399/5/2815:14
هشتگ ها:

آخرین مطالب