مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

رز قرمز؛ معرفی اثری از "سالوادور دالی" در موزه جهان نما

يکشنبه 15 تير 1399 - 13:46
رز قرمز (1971) هنرمند: سالوادور دالی (1989-1904) لیتوگرافی (چاپ سنگی) ابعاد: 50*62 سانتی متر محل نمایش: موزه جهان نما

رز قرمز (1971)
هنرمند: سالوادور دالی (1989-1904)
لیتوگرافی (چاپ سنگی)
ابعاد: 50*62 سانتی متر
محل نمایش: موزه جهان نما

 

 سالوادور دالی (1989-1904)

دالی نقاش فراواقع‌گرای اسپانیایی بود. وی طراحی ماهر بود که بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار فراواقع‌گرای خود به شهرت رسید. دالی پس از تجربه سبک ها و دوره های هنری کوبیسم، فوتوریسم و نقاشی متافیزیکی سرانجام در سال 1929، به جرگه هنرمندان سورئالیسم پیوست.

 

هنر بدیع او در نمایش و تبلیغ از خود، خیلی زود او را به بزرگترین پیشکسوت در سبک هنری سورئالیسم مبدل ساخت. مهارت وی در نقاشی اغلب به تأثیر نقاشان رنسانس نسبت داده می‌شود. معروف‌ترین اثر سالوادور دالی به‌نام "تداوم حافظه" در سال ۱۹۳۱ خلق شد. وی همچنین در عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی نیز فعالیت داشت. وی با "والت دیزنی" تهیه‌کننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتن کوتاه و برنده جایزه اسکار «دستینو» که در سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت. دالی همچنین با "آلفرد هیچکاک" در ساخت فیلم «طلسم شده» (۱۹۴۵ میلادی) همکاری کرد.

 

خصوصیت آنارشیستی و بی قاعده بودن دالی و همچنین هنر تئاتریکال بودن و نمایشگرایی او نشان دهنده منابع سرشار انرژی در دالی است. او تئوری اتوماتیسم در هنر سورئالیسم را به سرانجام رساند. براساس این تئوری هنرمند می بایست به رشد و باروری ابهام و مسائل غیر واقعی در هنر بپردازد اما در عین حال باید در پس ذهن خود این مطلب را در نظر داشته باشد که کنترل خواسته ها، اراده و برهان ها به صورت موقتی به حالت تعلیق درآمده است.

 

او در نقاشی های خود، روش آکادمیکی را به کار برده است که با فضای رویایی سورئال که دالی تجسم نموده است و با کاراکترهای به طور عجیب موهومی او در تضاد است. او نقاشی های خود را به نام "عکس های رویای با دست نقاشی شده" یاد می کند. او تعدادی آثار مورد علاقه خود و آثار با تم های مشابه داشت مانند انسانی که یک کمد نیمه باز شده از آن بیرون آمده بود، و یا زرافه های در حال سوختن و ساعت های خمیده شده که گویی از واکس ذوب شده به وجود آمده بودند.

 

در سال 1937 دالی به ایتالیا سفر کرد و یک زندگی بیشتر سنتی را دنبال نمود. این امر به همراه دیدگاه های سیاسی او (او پیرو مکتب فرانکوی عمومی بود) باعث شد که "برتون" او را از زمره و گروه سورئال ها خارج سازد. سپس او در سال 1940 به آمریکا عزیمت نمود و تا سال 1955 در آنجا ماند. او در این مدت بسیار به ارائه خود و در واقع تبلیغ از خود پرداخت. او در سال 1955 به اسپانیا رفت و سال های پیری خود را به گوشه نشینی پرداخت.

 

به غیر از نقاشی، دالی در زمینه های دیگر هنری نظیر مجسمه سازی، تصویر سازی کتاب، طراحی جواهرات و کار برای تئاتر نیز فعال بوده است. او با همکاری لویی بونوئل (Luis Buñuel) اولین فیلم های سورئال با نام های "سگ آندلسی"  (Un chien andalou)  در سال 1929 و "عصر طلا" (L'Age d'or) در سال 1930 را ساخت و در یک سکانس مربوط به رویا با آلفرد هیچکاک در فیلم "طلسم شده"  (Spellbound) در سال 1945 همکاری نمود. او همچنین رمانی به نام "صورت های پنهان (Hidden Faces) در سال 1944 نگاشت و محسوب می شود اما وضعیت و جهت گیری هنری او همچنان مورد بحث است.

 

بسیاری از انتقادات معطوف به این نکته است که او کارهای کمی پس از دهه 1930 و عصر آثار هنری سورئالیسم خود انجام داد. موزه های سن پترزبورگ در فلوریدا و فیگوئرا در اسپانیا آثار هنری دالی را جمع آوری نموده اند و برای عموم به معرض نمایش می گذارند.

 

- آشنایی با دیگر آثار دالی در موزه های مجموعه نیاوران:

قلب رویان (1977) / هنرمند: سالوادور دالی (1989-1904)/ لیتوگرافی و اچینگ/ ابعاد: 38* 58 سانتی متر / محل نمایش: موزه جهان نما

 

بدون عنوان/ هنرمند: سالوادور دالی (1989-1904)/شیشه / ابعاد: 12.5*30 *59 سانتی متر/ محل نمایش: موزه جهان نما

 

گل های مارگریت (1967)/ هنرمند: سالوادور دالی (1989-1904)/ لیتوگرافی/ ابعاد: 57 × 76 سانتی متر/ محلنگهداری: گنجینه کاخ اختصاصی نیاوران

 

 

 

پژوهش و گردآوری: پروانه اسکاش

شناسه خبری: 2581
تاریخ انتشار: 1399/4/1513:46
هشتگ ها:

آخرین مطالب