معرفی اثری از "یاکو آگام" در موزه جهان نما

يکشنبه 11 خرداد 1399 - 14:38
بدون عنوان هنرمند: یاکو آگام (1928) تکنیک: چاپ سیلک اسکرین ابعاد: 71*71 سانتی متر محل نمایش: موزه جهان نما

بدون عنوان

هنرمند: یاکو آگام (1928)

تکنیک: چاپ سیلک اسکرین

ابعاد: 71*71 سانتی متر

محل نمایش: موزه جهان نما

 

یاکُو آگام (Yaacov Agam) (زاده ۱۹۲۸) پیکره‌ساز و هنرمند تجربی و از پیشگامان "هنر دیدگانی" و "هنر حرکتی" است. آگام میان سال‌های 48-1947 در "آکادمی هنر و طراحی بازالل" اورشلیم تحصیل کرد و در سال‌های 51-1949 تحصیلات خود را در زوریخ و سپس "آتلیه هنر آبستره پاریس" (۱۹۵۱) ادامه داد.

 

در سال های اقامتش در پاریس بیشتر زندگی خود را صرف مطالعات و شناسایی روابط گوناگون بین هنر آبستره هندسی حرکتی و فنون کرد.

 

یاکو آگام یک نظریه پرداز جسور است که با روح سوداگرانه و خلاقانه خود، بی شک یکی از اولین هنرمندان خالق هنر اپتیکال آرت بود. در آثار هنریش با استفاده از تکنیک ترکیب شکل ها و رنگ ها و نور و به مدد شکل های هندسی قادر است گروه کثیری از اوهام و خیالات را در یک نقطه به خصوص برای بیننده خلق کند به طوری که با تغییر زاویه دید بیننده، شکل ها نیز تغییر کند.

 

در کارهای یاکو آگام یک آینده نگری وجود دارد. این پویایی نتیجه یک تفسیر کاملاً شخصی از دومین فرمان از ده فرمان موسی و تأثیر او از عبری گرایی است که می توان آن را در ترکیب رنگ ها و نور در کارهایش مشاهده کرد.

 

آگام در سال ۱۹۵۳ میلادی نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در پاریس برگزار کرد. او در این نمایشگاه نخستین کارهای سینتیک (هنر حرکتی) خود را به نمایش گذاشت. او در همین سال همراه با "کالدر"،" بری"، "سوتو"، "وازارلی"، "دوشامپ" و "تانگلی" در نمایشگاهی در "گالری دنیس رنه" شرکت کرد. این نمایشگاه رویداد مهمی در زایش "مکتب سینتیک" یا هنر حرکتی دانسته می‌شود. آگام از این زمان به‌عنوان چهره‌ای خلاق در "هنر مجرد" شناخته شد.

 

در دهه 1960 آثار آگام در تمام نمایشگاه های مهم هنر حرکتی ارائه و معرفی شد که یک زبان جدیدی برای بیان هنر مدرن بود.

 

او در سال 1963 جایزه مخصوص "پژوهش هنر بی ینال سائو پولو" و در سال 1970 جایزه اول فستیوال بین المللی نقاشی   Cagnes-Surmer را دریافت کرد.

 

او همچنین نمایشگاه هایی در موزه تل آویو و موزه ملی هنر مدرن پاریس برپا کرد. آثار او را در کشتی مسافربری اورشلیم، در سالن انتظار کاخ الیزه، دانشکده علوم مونت پولیه، کاخ ریاست جمهوری اورشلیم، فرودگاه جان. اف کندی نیویورک می توان مشاهده کرد.

 

یاکو آگام همچنین در سال ۱۹۹۶ برنده جایزه آموزش یونسکو شد و برای تدریس در "مرکز هنری کارپنتر" دانشگاه هاروارد دعوت شد. او همچنین در نمایشگاه های متعددی شرکت کرد و جوایزه هنری ارزنده ای دریافت کرد.

 

دو اثر از یاکو آگام در موزه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در معرض نمایش است.

 

اپتیکال آرت یا هنر دیدگانی (OPTICAL ART)

"اُپ آرت" (مخفف Optical Art هنر دیدگانی) است. این شیوه هنری به نقاشان انتزاعی در دهه 1960 مربوط می باشد که با به کار گیری برخی پدیده های خاص دیدگانی جلوه ای از ارتعاش، لرزش یا تحرک بصری را در تابلو ایجاد می کند. در این شیوه نقاشی ایجاد خطای دید اهمیت دارد.

 

نقاشان وابسته به جنبش "اُپ آرت" مجموعه ای از خط ها، شکل های خُرد و سطح های رنگی درخشان را به گونه ای تحت نظم در می آورند که حرکت (به پیش و پس) را نشان می دهد.

 

مهم ترین منبع الهام بخش هنرمندان "اُپ آرت"، آثار هنری "جوزف آلبرت"(آلبرس)، به ویژه مجموعه (بزرگداشت مربع) است.

 

تکنیک "اُپ آرت" بعد از یک دوره غیبت طولانی دوباره در دهه 1980 احیاء گردید. از هنرمندان این جنبش باید به "ویکتور وازارلی"، "بریجیت رایلی"، "جوزف آلبرت"(آلبرس) و "یاکُو آگام" اشاره کرد.

 

"اُپ آرت" در آثار هنرمندان ونزوئلایی "کارلوس کروز-دیاز" و "خسوس رافائل سوتو" به حیات خود ادامه داد.

 

پژوهش و گردآوری: مریم شریفی- معصومه رضوانی

شناسه خبری: 2561
تاریخ انتشار: 1399/3/1114:38
هشتگ ها:

آخرین مطالب