مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

"عشایر" اثری از هوشنگ پزشک نیا در کاخ اختصاصی نیاوران

جمعه 5 ارديبهشت 1399 - 16:43
عنوان اثر: عشایر هنرمند: هوشنگ پزشک نیا (1351-1296 ه.ش) تکنیک: پاستل و آبرنگ ابعاد: 48*68 سانتی متر محل نمایش: کاخ اختصاصی نیاوران

عنوان اثر: عشایر
هنرمند: هوشنگ پزشک نیا (1351-1296 ه.ش)
تکنیک: پاستل و آبرنگ
ابعاد: 48*68 سانتی متر
محل نمایش: کاخ اختصاصی نیاوران

 

- هوشنگ پزشک نیا

هوشنگ پزشک نیا از صاحب نام ترین هنرمندان نسل اول مدرنیسم ایران است. او در سال 1296 در تهران به دنیا آمد. خانواده اش او را برای تحصیل به مدرسه نظام فرستادند. در سال 1316 توانست مدرک تحصیلی خود را در رشته تاریخ و جغرافیا از دانشسرای عالی دریافت کند.

 

او در سال 1321 به استانبول رفت و در هنرکده استانبول تحصیلات خود را در رشته نقاشی آغاز کرد و به رویای همیشگی اش تحقق بخشید. در سال 1325 به ایران بازگشت و به استخدام شرکت نفت در آمد و همزمان با ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز آشنا شد.

 

او از جمله نقاشانی بود که نمایشگاه نقاشی خود را در سال 1337 در گالری آپادانا، اولین مرکز هنرهای تجسمی برگزار کرد. وی در دهه چهل چندین نمایشگاه موفق در پاریس و لندن برپا کرد.

 

توجه او در نقاشی به بازنمایی مسائل اجتماعی جامعه، مردم زحمتکش و طبقه کارگر بود. به همین دلیل موضوع آثار او بیشتر روستائیان، عشایر، مردم عادی در قهوه خانه ها، کارگران و طبقه تهیدست جامعه بودند. در آثار او هویت ایرانی به چشم می خورد و مضمون آثارش تحت تأثیر مردم تهیدست است که با شیوه قدیمی صبورانه زندگی را تحمل می کنند.

 

اولین بار پزشک نیا بود که نخستین نمونه های نقاشی خط را در آثارش به کار برد و متوجه کالیگرافی در نقاشی شد. هوشنگ پزشک نیا یکی از نوابغ هنر نقاشی مدرن  ایران بود که در آذر ماه 1351 در سن 55 سالگی بر اثر سکته قلبی در گذشت.

 

پژوهش و گردآوری: مریم ذهبی

 

 

شناسه خبری: 2527
تاریخ انتشار: 1399/2/516:43
هشتگ ها:

آخرین مطالب