مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

معرفی کتاب "سایه عمر" در موزه کتابخانه اختصاصی

چهارشنبه 20 شهريور 1398 - 10:46
نام کتاب: سایه عمر نام مؤلف: محمد حسن معیری (رهی معیری) نوع کتاب: چاپی انتشارات: امیرکبیر سال نشر: 1348 شمسی تعداد صفحات: 243 صفحه

نام کتاب: سایه عمر

 نام مؤلف:  محمد حسن معیری (رهی معیری)

  نوع کتاب: چاپی

 انتشارات: امیرکبیر

 سال نشر: 1348 شمسی

 تعداد صفحات: 243 صفحه

محمدحسن «بیوک» معیری با تخلص رهی از غزل‌ سرایان معاصر ایران و از ترانه‌ سرایان و تصنیف‌ سرایان بنام ایران است که در دهم اردیبهشت ۱۲۸۸ خورشیدی در تهران، چشم به جهان گشود . از ترانه‌های سروده شده توسط وی می‌توان «شد خزان»، «شب جدایی»، «کاروان» و «مرغ حق» را نام برد. اشعار او تحت تأثیر سعدی، حافظ، نظامی، صائب و مولوی است. رهی معیری در سال ۱۳۴۷ خورشیدی در تهران براثر نوعی بیماری‌ که تاب و توان از وی گرفته بود در ۵۹ سالگی درگذشت. وی در گورستان ظهیرالدوله‌ شمیران مدفون گردیده‌ است.

در یکی از صفحات آن، شعری با دستخط رهی معیری با مضمون "هرچه کمتر شود فروغ حیات، رنج را جانگدازتر بینی، سوی مغرب چو رو کند خورشید، سایه ها را درازتر بینی/ فروردین 1344 شمسی" چاپ شده است.

کتاب "سایه عمر" نوشته محمدحسن معیری یکسال پس از مرگ این هنرمند در سال 1348 خورشیدی توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.

این کتاب به مناسبت بزرگداشت رهی معیری به مدت 15 روز در مرداد ماه 1398 در موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نمایش گذاشته شد.

 

 

شناسه خبری: 2383
تاریخ انتشار: 1398/6/2010:46
هشتگ ها:

آخرین مطالب