معرفی کتاب سیندرلا موجود در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران

چهارشنبه 19 مهر 1396 - 12:07
عنوان اثر: کتاب سیندرلا (Cinderella) با امضاء والت دیزنی (اهدایی به دربار پهلوی دوم در سال 1950 میلادی) تاریخ انتشار: 1950 میلادی انتشارات: گلدن پرس (Golden Press) شهر نیویورک ابعاد: 24*32 شماره رده بندی: PZ8.D5C51950 محل نگهداری: موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران داستان: جین ورنر/ تصاویر: والت دیزنی

عنوان اثر: کتاب سیندرلا (Cinderella) با امضاء والت دیزنی (اهدایی به دربار پهلوی دوم در سال 1950 میلادی)

تاریخ انتشار: 1950 میلادی

انتشارات: گلدن پرس (Golden Press) شهر نیویورک

ابعاد: 24*32

شماره رده بندی: PZ8.D5C51950

محل نگهداری: موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران

تصاویر: والت دیزنی

 

کتاب سیندرلا در موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در معرض دید علاقمندان قرار دارد. تصاویر این کتاب توسط والت دیزنی کاریکاتوریست بنام آمریکایی و بنیانگذار شرکت والت دیزنی به تصویر کشیده شده و در سال 1950 با امضای این هنرمند به رضا پهلوی اهدا شده است.

سیندرلا

شخصیت «سیندرلا» در واقع یک پرنسس بسیار قدیمی و چند ملیتی است. اگرچه کمپانی‌ والت دیزنی انیمیشن سیندرلا را سال ۱۹۵۰ براساس داستانی از «چارلز پرو» - منتشر شده در سال ۱۶۹۷ - ساخت ولی سابقه این شخصیت افسانه‌ای به پیشتر از این بازمی‌گردد.

براساس افسانه‌ای یونانی که قرن‌ها پیش از میلاد مسیح وجود داشته، عقابی صندل دختری زیبا از اهالی مصر را می‌دزد و آن را به قصر پادشاه مصر می‌برد، او نیز در سراسر کشور دست به جستجوی صاحب صندل می‌زند و در نهایت صاحب آن را یافته و با او ازدواج می‌کند.

زندگینامه والت دیزنی:

نام: والتر الیاس «والت» دیزنی/ زادروز:  5 دسامبر 1901 - هرموسا، شیکاگو/ درگذشت: 15 دسامبر 1966 - بوربانک، کالیفورنیا/ محل زندگی: شیکاگو، ایلینوی/ پیشه: بنیانگذار شرکت والت دیزنی که به عنوان محصولات والت دیزنی شناخته شده است/ سال‌های فعالیت: ۱۹۲۰–۱۹۶۶/ جایزه‌ها:  ۷ جایزه امی، ۲۲ جایزه اسکار

والتر الیاس دیزنی" (والت دیزنی) در پنجم دسامبر سال 1901 در خانواده ای متوسط در ایالت ایلی نویز آمریکا، شهر شیکاگو به دنیا آمد. پدرش، "الیاس دیزنی"، متولد کانادا و از تبار آنگلو-ایرلندی بود. مادرش "فلورا کال"، دختری از اهالی ایالت اوهایو، از نسل آلمانی‌های آمریکایی تبار بود که خانواده اش در 1879 به ایالت کانزاس مهاجرت کرده بود.

" الیاس دیزنی" مقاطعه کار ساختمان بود. "والت دیزنی" می گفت خیلی وقت ها مادرش همراه پدرش به سر ساختمان ها می رفت و الوارها را می برید و به هم میخ می کرد.

در خانواده "والت" چهار فرزند دیگر نیز بودند. "هربرت"، "ریموند"، "ری" و "روت". "والت" با "ری" بسیار صمیمی بود. این روابط صمیمانه باعث موفقیت های "والت" می شود. اقامت "دیزنی" در فرانسه، این نوجوان رویایی را به مردی شجاع، ‌بالغ و با استقامت تبدیل کرد.

وی بعدها ابراز کرد که در این دوران آموختم به خود متکی باشم. وقتی در 1919 "دیزنی" به ایالات متحده بازگشت پدرش از او دوباره خواست تا در شرکت مرباسازی کار کند، اما او می خواست وارد کاری شود که واقعا از انجام آن لذت ببرد. با وجود مخالفت شدید پدرش که معتقد بود کسب معاش و درآمد از طریق هنر احمقانه است، خانه را ترک کرد و نزد برادرش در کانزاس رفت. همین که وارد کانزاس شد یک راست به دفتر روزنامه "استار" یکی از پرفروش ترین روزنامه های شهر رفت. متأسفانه مدیر روزنامه گفت: نیازی به کاریکاتوریست ندارد. طبیعی است که مدیر امور اداری روزنامه استار نمی توانست پیش بینی کند که این جوان که امروز رانده می شود روزی با نیروی تخیل خود حاکم میلیون ها ذهن می شود.

"دیزنی" به اتفاق دوستانش نخستین مؤسسه تجارتی هنری خود را تأسیس کردند. آنها توانستند ترتیبی بدهند که در مقابل طراحی پوسترهای شرکت، آتلیه هنری خود را در ساختمان این شرکت دایر کنند. در این مدت کار آن ها بد نبود. اما روزی "والت" به طور اتفاقی آگهی استخدامی را در یکی از روزنامه دید که مربوط به شرکت فیلم های تبلیغاتی کانزاس سیتی بود و به یک کاریکاتوریست نیاز داشت. او در 18 سالگی با کمک "ایورکز" شروع به ساخت نقاشی متحرک کرد. "والت" و "ایورکز" به کمک یکدیگر شروع به ساخت فیلم های کوتاهی کردند که سوژه آن ها جوک های متداول روز بود. "والت" از این کارتون ها فیلم برداری کرد. نتیجه یک حلقه کوچک بود که فیلمی به سبک کارتون های روزنامه ای بر روی آن پیچیده شده بود.

او این کارتون ها را به سینماهای درجه یک برد و به مدیران آن ها نشان داد. آنان از نتایج کار دیزنی هیجان زده شدند. "والت" توانست آن ها را به سینمای "نیومن" بفروشد. آن ها ابتدا برای سینماها در ابتدای فیلم، کلیپ های کارتونی خنده دار می ساختند و در همین مدت به چهره ای سرشناس با درآمدی بالا تبدیل شدند.

"والت دیزنی" پول زیادی از این راه به دست آورد و با این پول، فضایی بزرگ را اجاره کرد و با سرمایه اولیه پانزده هزار دلار شرکت "نقش خنده" را افتتاح کرد. "دیزنی" گروه توانایی از تصویرپردازان را به دور خود جمع کرد و در 1923، فیلم "سرزمین عجایب آلیس" را ساخت، که در آن، دختر بچه ای به عنوان قهرمان فیلم می توانست با شخصیت های کارتونی بازی کند. در این فیلم "آلیس" هنرپیشه حقیقی بود. او دخترکی بود به نام "ویرجینیا دیویس" که در برابر دیواری سفید رنگ می ایستاد و به دستور کارگردان به بازی مشغول می شد. از او فیلم می گرفتند و کارتون سازها بر مبنای دستورالعمل کارگردان قسمت کارتونی فیلم را می ساختند، و بعد در لابراتوار این دو فیلم روی هم مونتاژ می شد.

اشتیاق دیوانه وارش او را برانگیخت تا برای بالا بردن کیفیت کارش، تمام اندوخته اش را در سرمایه گذاری جدید صرف کند. با وجود هزینه بالای تولید فیلم و رکورد بازار،‌ او به مرز ورشکستگی رسید. شکست تجاری "سرزمین عجایب آلیس" باعث به تعطیلی کشاندن استودیو "والت دیزنی" شد. در تابستان همان سال، "والت دیزنی"در حالیکه "سرزمین عجایب آلیس" را به عنوان نمونه کار همراه داشت، سوار بر قطاری رهسپار ایالت کالیفرنیا شد. در آنجا فهمید برای ورود به هالیوود راهی دشواری دارد، "روی دیزنی" در کالیفرنیا بود. او مشوق "والت" بود و حس مشترکی با وی داشت. دو برادر در کالیفرنیا با 250 دلار خود و 500 دلاری که قرض گرفته بودند، یک کارگاه در گاراژ عمویشان تأسیس کردند. به‌زودی آن‌ها سفارشی برای "آلیس" دریافت کردند. آن ها در 16 اکتبر 1923 اولین قراردادشان را برای تحویل "کمدی های آلیس" امضاء کرده و دست به کار شدند این فیلم پس از سه سال تولید بر روی پرده سینماها نمایش داده شد.

در 1928، شخصیت کارتونی مشهور "دیزنی"، "میکی ماوس" خلق شد. البته در ابتدا نام او "مورتیمر ماوس" بود، که در سومین فیلمش، "قایق بخاری ویلی"، نامش به "میکی ماوس" تغییر یافت. "میکی ماوس" بسیاری از ویژگی های فیزیکی خود را از قلم "ایورکس" داشت که بهترین انیماتور زمان خود و یار صمیمی دیزنی بود.

در 1929، "دیزنی" ساخت سری کارتون های کوتاه "سمفونی های احمقانه" را آغاز کرد ، و گل ها و درخت ها" (1932) که شوری عجیب در صنعت انیمیشن برانگیخت، چرا که اولین انیمیشن تمام رنگی بود. این انیمیشن، نخستین جایزه اسکار را برای دیزنی به همراه آورد. سه بچه خوک" (1933) که یکی از بزرگترین موفقیت های دیزنی را رقم زد.

"دیزنی" در سن حدود 29 سالگی دیگر جهانی شده بود. در سال 1930 تصمیم گرفت آموزشگاهی دایر کند تا در آن کاریکاتوریست های آینده فرصت فراگیری تکنیک ها و روش های نقاشی متحرک را بدست آورند.

منتشر ساختن کتاب های نقاشی مصور، تبلیغ، صفحه آهنگ، جواهرات بدلی، وسایل ریز و درشت مانند پاک کن، خودکار، پیراهن و... از طریق همین سرمایه گذاری بود که دیزنی در 1937 توانست یکی از بزرگترین رویاهای خود را محقق سازد و آن ساخت اولین فیلم بلند انیمیشن با عنوان "سفیدبرفی و هفت کوتوله" بود.

پس از موفقیت سفیدبرفی، "دیزنی" ساخت انیمیشن های بلند را با شاهکارهایی همچون پینوکیو (1940)، فانتازیا (1940)، دامبو (1941) و بامبی (1942) ادامه داد. در 1939 "والت دیزنی" ساخت استودیوی مجهز جدید خود را در شهر "بوربنک" به پایان برد...

درسال 1950 زمانی که با دو دخترش،‌ "شارون" و "دیانا" در پارکی قدم می زند به فکر خلق شهربازی "دیزنی لند" افتاد، یک شاهکار در آن زمان و در تمام دوران هاست.

 از سال 1953 به بعد، "والت دیزنی" شروع به ساختن فیلم های به اصطلاح درباره "طبیعت" و ماجراجویانه کرد، آن هم با استفاده از بازیگران واقعی "صحرای زنده و دزدان رودخانه  " از این نمونه هستند. 

در سال 1955، دیزنی به رویای خود در مورد ساخت پارک بزرگ تفریحی "دیزنی لند" جامه عمل پوشاند . "کتاب جنگل" (1967)، آخرین انیمیشن بلند "والت دیزنی" بود که تحت نظارت او ساخته شد. در اواخر پاییز 1966، در یک معاینه پزشکی معمولی، مشخص شد که "دیزنی" -که گرفتار سرطان پیشرفته ریه است یکی از ریه هایش برداشته شد، اما شش هفته بعد، در روز 15 دسامبر، در یکی از اتاق های بیمارستان سن جوزف (درست واقع در آنسوی خیابان محل استودیو اش)، در شهر بوربنک درگذشت. "دیزنی" در زمان مرگ 65 ساله بود. بعد از درگذشت او، سینما یکی از بزرگترین مغزهای خلاق و مبتکر خود را از دست داد. "والت دیزنی" در زندگی از دو اصل پیروی می کرد: نخست پرداختن به کاری که از آن لذت می برد و دوم گوش دادن به ندای باطن خویش.

او در دوران زندگی اش ،‌900 تقدیر نامه ، 32 جایزه اسکار ، 5 مجسمه امی و 5 دکترای افتخاری کسب کرد و از ثروتمند ترین مردم جهان بود.

گردآورنده: ندا شانقی

شناسه خبری: 1953
تاریخ انتشار: 1396/7/1912:07
هشتگ ها:

آخرین مطالب