رویداد "یک موزه ، یک اثر " در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

نمایش تک اثر پرویز تناولی و معرفی کتاب مجموعه آثار هنرمند

چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 13:42
کتابخانه اختصاصی نیاوران همزمان با دهه مبارک فجر و بدنبال سلسله نمایشگاه "کتاب و اثر" به معرفی کتاب، نمایش مجسمه های برنزی و دو اثر نقاشی از آثار پرویز تناولی

موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران همزمان با دهه مبارک فجر و بدنبال سلسله نمایشگاه "کتاب و اثر" به معرفی کتاب، نمایش مجسمه های برنزی و دو اثر نقاشی از آثار پرویز تناولی اقدام کرده است.

به گزارش روابط عمومی مجموعه نیاوران، این کتاب به بررسی و شرح آثار برنزی وی می پردازد و در سال 1977 توسط دیوید گالوی ودر نیویورک تالیف و گردآوری شده است.

آثار نقاشی به نمایش گذاشته شده آثاری ست تزئینی با تکرار عناصر یکسان و فرمهای نمادین و رنگبندی به تقلید از نگاره های سنتی ایران و همچنین رنگهایی مشتمل بر لاجوردی، فیروزه ای، قهوه ای،اکر و طلایی، به گونه ای که فضای تصویر در نگاه مخاطب احساس نوستالژیک و آیینی را تداعی میکند. تناولی میان هنر آبستره غربی و هنرهای سنتی ایرانی و اسلامی، قرابت ایجاد کرده و از این تشابهات در خلق آثار مدرن توام با مفاهیم اصیل، سنتی و نمادین کرده است .

گفتنی است پرویز تناولی (زاده 3 فروردین 1316) مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر و مجموعه‌دار ایرانی است. از وی به عنوان یکی از پیشگامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود. مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند.

 

 

 

شناسه خبری: 3457
تاریخ انتشار: 1402/11/1813:42
هشتگ ها: #مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران, #موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران, #پرویز تناولی

آخرین مطالب