در نشست «تاملی بر مفاد لایحه قانون شرح وظایف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» مطرح شد

پژوهش، حفظ و احیا و آموزش سه پایه اصلی میراث‌فرهنگی/ اهمیت بالای پیوستگی و متناقض نبودن قوانین

سه شنبه 10 بهمن 1402 - 14:10
مهدی حجت در نشست «تاملی بر مفاد لایحه قانون شرح وظایف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» گفت: فعالیت‌های مربوط به میراث‌فرهنگی مرتبط به تمامی ارگان‌های کشور است.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نقل از خبرگزاری میراث‌آریا ، سلسله نشست‌های تخصصی میراث‌فرهنگی با موضوع «تاملی بر مفاد لایحه قانون شرح وظایف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» ‌با حضور مهدی حجت، جلیل گلشن و سیاوش صابری صبح امروز دوشنبه 9 بهمن ماه 1402 در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

مهدی حجت، معمار معاصر ایران و از بنیانگذاران سازمان میراث‌فرهنگی در ابتدا به تشریح سبقه تاسیس سازمان میراث‌فرهنگی و تبدیل آن به وزارتخانه پرداخت و مجموعه فعالیت‌های مربوط به میراث‌فرهنگی را مرتبط به تمامی ارگان‌های کشور عنوان کرد.

او پژوهش، حفظ و احیا، معرفی و آموزش را سه پایه اصلی میراث‌فرهنگی عنوان کرد و افزود: ابتدا باید پژوهش کنیم که چه داریم، سپس آنچه داریم را حفظ و احیا کنیم و در آخر معرفی و آموزش دهیم. این عناصر باید با یکدیگر پیوند یابند، از یکدیگر گسسته نباشند و ساختار وزارتخانه نیز بر این اساس شکل بگیرد.

حجت با اشاره به لایحه قانون شرح وظایف وزارتخانه از مجلس شورای اسلامی، بر اعمال تغییرات و ساماندهی آن بر اساس ساختاری منسجم و پیوسته و سپس نگارش شرح وظایف تاکید کرد.

در ادامه جلیل گلشن، پیشکسوت باستان‌شناسی به وجود انسجام در برنامه‌های معاونت پژوهش، معاونت حفظ و احیا، معاونت آموزش و معرفی در گذشته و نبود این انسجام در زمان کنونی اشاره کرد.

سیاوش صابری ، پژوهشگر معماری و مرمت بناهای تاریخی با بیان اینکه قانون شرح وظایف میراث‌فرهنگی در آینده تبدیل به میراث‌فرهنگی خواهد شد و مورد استفاده نسل‌های آینده قرار خواهد گرفت، ادبیات به کار رفته در اساسنامه، انسجام و پیوستگی، متناقض نبودن قوانین را در نگارش آن حائز اهمیت دانست.

او با بیان اینکه هدف آگاهی، خرد و اندیشه است، بر ضرورت تعیین درست هدف منطبق با جایگاه ایران و مشخص کردن وظایف براساس آن تاکید کرد.

شناسه خبری: 3447
تاریخ انتشار: 1402/11/1014:10
هشتگ ها: #نشست تخصصی, #مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

آخرین مطالب