پنجمین نشست کارگروه معماری و شهرسازی خاکی گروه حفاظت ایکوم ایران با موضوع : «تداوم روش‌های سنتی ساخت طاق‌های خشتی»

سه شنبه 19 دی 1402 - 16:09
پنجمین نشست کارگروه معماری و شهرسازی خاکی گروه حفاظت ایکوم ایران با موضوع «تداوم روش‌های سنتی ساخت طاق‌هاب خشتی» روز دوشنبه مورخ 18 دی ماه 1402 در سالن کنفرانس مجمعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد .

به گزار ش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران ، این مجموعه روز دوشنبه 18 دی ماه 1402،  میزبان پنجمین نشست کارگروه معماری و شهرسازی خاکی گروه حفاظت ایکوم ایران با موضوع «تداوم روش‌های سنتی ساخت طاق‌هاب خشتی» بود. این نشست که از ساعت 10 تا 13 در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد، با خوش‌آمدگویی و مقدمه دکتر رسول وطن‌دوست، رییس گروه حفاظت ایکوم ایران آغاز شد و در ادامه فیلم مستند «ضربیِ اول» به کارگردانی امیر علی واحد سمیعی به نمایش گذاشته شد. این مستند چالش اولین تلاش‌ها برای بازگشت به معماری با خشت و گِل را به تصویر می‌کشد. فراز و نشیبی که «احسان» از اهالی روستای اِصفهک برای ساخت پاتوقی در بافت قدیم روستا طی می‌کند و در این مسیر از استادکارهای قدیمی اِصفهک و روستاهای اطراف کمک می‌گیرد. 

همزمان با احسان، «پژوهشکده معماری خاک اصفهک» که در مدرسه قدیمِ بافت فعالیت خود را شروع کرده به‌دنبال روشی برای اجرای طاق‌های خشتی روستا است، تا شاید بتواند از مسیری متفاوت این بازگشت را تسهیل بخشد. به این ترتیب برخورد آکادمیک و سینه به سینه در این فیلم کنار هم قرار می‌گیرند و ترکیب آموزنده و جالبی را شکل می‌دهند.

پس از نمایش فیلم، پویا خزائلی از پژوهشکده معماری خاک اصفهک، امیر علی واجد سمیعی (کارگردان)، و احسان محمودی که تلاش‌های او برای ساخت طاق ضربی موضوع اصلی مستند بود، صحبت کردند. 

در نهایت نشست با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان به پایان رسید.

 

شناسه خبری: 3435
تاریخ انتشار: 1402/10/1916:09
هشتگ ها: #گروه حفاظت ایکوم ایران, #مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

آخرین مطالب