نمایش آثار گنجینه کاخ نیاوران به مناسبت یلدا+گزارش تصویری

چهارشنبه 29 آذر 1402 - 11:36
به مناسبت شب چله، مجموعه ای از آثار گنجینه کاخ موزه اختصاصی نیاوران در قالب چیدمان کرسی و سفره یلدا در معرض نمایش قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، با هدف تکریم آيين سنتي شب یلدا و معرفی این آیین ثبت جهانی شده كه ريشه در فرهنگ ايرانيان دارد برای عموم به ویژه نسل نو و برقراری پيوند بین  ميراث ناملموس و میراث ملموس موجود در گنجينه كاخ اختصاصي نياوران، کرسی و سفره شب يلدا با استفاده از اشیای موزه ای چیده شد.

ظروف مطلا و نقره (قلمزني)، سماور، زير سماوري و قوري نقره (هنر قلمزني)، روميزي تكه دوزي پته دوزي و سرمه دوزي که بافت كرمان بوده و متعلق به اواخر دوره قاجار می باشد، فرش بختياري كرك و پشم و لاله و ظروف كريستال دو پوسته ساخت فرانسه از جمله آثاری است که در چیدمان کرسی و سفره یلدا از آن ها استفاده شده است.

تابلو نقاشي اثر هوشنگ پزشك نيا، تابلو نقاشي اثر هنرمند فرانسوي آندره کولیر (Andre Qullier)، گرامافون متعلق به دوره پهلوي از آثار كتابخانه اختصاصي نياوران و صندوقچه چوبي با تزيينات گل ميخ متعلق به اواخر دوره قاجار دیگر آثاری هستند که در معرض دید قرار گرفته اند.

علاقه مندان جهت دیدن این آثار می توانند 29 آذر تا 5 دی 1402 همه روزه از ساعت 9 تا 16 به کاخ موزه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

گفتنی است در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس بشری یونسکو که آذرماه سال 1401 در شهر رباط مراکش برگزار شد، "یلدا (شب چله)" به‌عنوان نوزدهمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان ثبت جهانی شد؛ و آثار یادشده با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان با آیین یلدا به نمایش گذاشته شده اند.

شناسه خبری: 3419
تاریخ انتشار: 1402/9/2911:36
هشتگ ها: #شب یلدا, #شب چله, #کاخ نیاوران, #کرسی

آخرین مطالب