مدیر مجموعه نیاوران در اجلاس تنوع هنری و فرهنگی شانگهای عنوان کرد:

تکنولوژی باید در خدمت محتوا و روایت تاریخ در موزه باشد+گزارش تصویری

شنبه 6 آبان 1402 - 08:17
بیژن مقدم گفت: رابطه ی تکنولوژی و موزه مساله امروز ما است؛ ترکیبی جدید از جذابیت های هنری امروز با داشته ها و آثار مربوط به گذشته، بنابراین تکنولوژی باید در خدمت محتوا و روایتی که از تاریخ در موزه داریم باشد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛ بیژن مقدم مدیر این مجموعه در «کنفرانس میراث فرهنگی و توسعه گردشگری ایران و چین 2023» که در شانگهای کشور چین برگزار شد، اظهار داشت: درخصوص موضوع پیش گفته سوال مطرح این است که آیا تکنولوژی به بهتر دیده شدن تاریخ کمک می کند یا آن را تحت الشعاع و تحت تاثیر جذابیتهای خود قرار می دهد؟

او ادامه داد: به عبارت دیگر باید ببینیم تکنولوژی در این زمینه "فرصت " و یا "تهدید" است؛ این امری است که ممکن است عده‌ای را در دوراهی سخت انتخاب گرفتار کند.

او اظهار داشت: به نظرم برای آشتی دادن مردم و بویژه جوانان و کودکان  با موزه ها راهی جز استفاده از تکنولوژی روز نداریم تا آنان را به سمت این محیط‌ها سوق دهیم؛ مشروط بر اینکه تکنولوژی بر محتوای داستانی که روایت می‌کنیم غالب نشود.

مقدم افزود: امروز برخی از موزه ها آنچنان غرق در بهره گیری از جلوه‌های مختلف نور، رنگ، صدا و غیره شده‌اند که دیگر نمی‌توان نام موزه بر آن نهاد.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تصریح کرد: از اینرو بنده در مجموع موافق این استفاده هستم، به شرط آنکه "هویت موزه" را از ما نگیرد؛ و معتقدم باید در این باره "گفتگویی نقادانه" شکل گیرد تا مجموعه‌ها و موزه‌ها بتوانند از تجربیات یکدیگر در داخل و خارج از کشور استفاده کنند.

این نشست به همت دفتر امور خارجه دولت مردمی شهرداری شانگهای، مرکز تبادلات فرهنگی دولت چین، موزه مجموعه هنری شانگهای و همکاری اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی کشورمان برگزار شد.

شناسه خبری: 3371
تاریخ انتشار: 1402/8/608:17
هشتگ ها: #کاخ نیاوران, #اجلاس شانگهای , #موزه و تکنولوژی

آخرین مطالب