مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت:

ثبت جهانی 54 کاروانسرای ایرانی نشان‌دهنده اثر بخشی دیپلماسی فرهنگی در حوزه سیاست خارجی است

پنج‌شنبه 30 شهريور 1402 - 19:09
ثبت 54 کاروانسرای ایرانی در فهرست میراث جهانی علاوه بر ارزش‌های ذاتی این‌کار که به رشد جایگاه فرهنگی ایران کمک می‌کند نشان‌دهنده فعالیت و اثر بخشی «دیپلماسی فرهنگی» در حوزه سیاست خارجی است.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نقل از میراث آریا؛ مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران در یادداشتی نوشت: ثبت 54 کاروانسرای ایرانی در فهرست میراث جهانی علاوه بر ارزش‌های ذاتی این‌کار که به رشد جایگاه فرهنگی ایران کمک می‌کند نشان‌دهنده فعالیت و اثر بخشی «دیپلماسی فرهنگی» در حوزه سیاست خارجی است.

وزارت‌میراث‌فرهنگی نشان داده به این وجه از فعالیت‌های گسترده خود توجهی ویژه دارد.

بدیهی است ثبت یک اثر در سطح جهانی و یونسکو نیازمند طی کردن مقدمات حرفه‌ای برای دفاع از اهمیت آن اثر است. علاوه بر این، گفت‌وگو با کشورهای مختلف و ترغیب آنان به رای به اثر پیشنهادی، کاری سخت و دشوار است بویژه در زمانه‌ای که سایه سنگین دشمنی‌ها، سوءتفاهم‌ها، رقابت‌های کاذب و حسادت‌ها بر سر این کشور و ملت وجود دارد.

وقتی از دیپلماسی فرهنگی سخن می‌گوییم در حقیقت به «قدرت نرم» در عرصه سیاست خارجی پرداخته‌ایم. قدرتی که علاوه بر معرفی کشور با پیشینه تاریخی طولانی به تامین منافع ملی با استفاده از ابزارهای فرهنگی می‌پردازد.

خوشبختانه کشورمان به دلیل برخورداری از تاریخ و تمدنی چند هزار ساله قادر است در این عرصه جهانی بدرخشد و بیش از پیش ضمن پاسداری از داشته‌های ارزشمند خود چشم‌های جهانیان را به سمت و سوی خود برگرداند.

از این‌رو دیپلماسی فرهنگی قادر است تا فاصله ملت‌ها و دولت‌ها را کم کند، تعاملات فی‌مابین را افزایش دهد و به جای دست گذاشتن بر اختلافات بر روی اشتراکات متمرکز شود.

امروز سیاست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر این پایه بنا شده است و باید به همه عزیزان به‌ویژه حوزه معاونت میراث‌فرهنگی برای پیگیری مجدانه این سیاست دست‌مریزاد و خسته نباشید گفت.

شناسه خبری: 3329
تاریخ انتشار: 1402/6/3019:09
هشتگ ها: # مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران, #کاخ نیاوران, #ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی

آخرین مطالب