به مناسبت روز جهانی مساجد؛

برپایی نمايشگاه «مسجد زينت هنر و معماري» در کاخ موزه نیاوران/ رونمایی از کتاب «مسجد جامع اصفهان» در موزه کتابخانه نیاوران+ گزارش تصویری

سه شنبه 31 مرداد 1402 - 11:26
به مناسبت روز جهانی مساجد، مجموعه ای از آثار گنجینه های مجموعه نیاوران در نمایشگاهی با عنوان «مسجد زينت هنر و معماري» در کاخ موزه اختصاصی نیاوران به نمایش گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، تابلو «حلقه درس» اثر جعفر پتگر که با تکنیک رنگ روغن روي بوم خلق شده و نمايي از مسجد امام اصفهان در آن به تصویر کشیده شده، از جمله این آثار است.

تابلوهای گراور با موضوع گنبد سلطانيه، مجموعه اي از حجم ها با نماد مساجدی همچون «مسجد آگرا»، «مسجد جمعه بمبئي» اهدائي ارامنه هندوستان به پهلوي دوم، «مسجدالاقصي» از جنس صدف و «مسجد جامع حيدرآباد هندوستان» از جمله آثاری هستند که از مخازن خارج شده و در معرض دید قرار گرفته اند.

جعبه هاي تزيني با نماد «مسجد تاج محل»، عكسی با تصوير «كعبه»، مجموعه عكس هاي «مسجد پاشا مصر» و مجموعه تصاوير مساجد ايران از قبيل «مسجد كبود تبريز» و «مسجد امام اصفهان» برگرفته از كتاب سفر به ايران پاسكال كوست دیگر آثار نمایشی هستند.

تصاوير برگرفته از کتاب «جشن و نور در ايران» با محتوای مساجد نقاشي شده توسط ايوبراير و تابلو «مسجد نايين» اثر آلن باياش که با تكنيك مداد و آبرنگ خلق شده دیگر آثار این نمایشگاه هستند.

بر اساس این گزارش اين آثار متعلق به مخازن كاخ اختصاصي نياوران، كاخ صاحبقرانيه، مخزن مركزي (موزه خودرو)، مركز اسناد مجموعه نياوران و كوشك احمدشاهي هستند که به مناسبت روز جهانی مساجد از مخزن خارج شده و به نمایش گذاشته شده اند.

این نمایشگاه تا 25 شهریور میزبان علاقه مندان است.

 

رونمایی از کتاب مسجد جامع اصفهان در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

همچنین در نمایشگاه دیگری که به مناسبت روز جهانی مساجد در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران برگزار شده، کتاب دو جلدی مصور مسجد جامع اصفهان که از آثار ارزشمند گنجینه این موزه می باشد، در معرض دید قرار گرفته است.

این اثر چاپی در سال 1972 توسط نویسنده بزرگ Eugenio Galdieri  به رشته تحریر درآمد و توسط انتشارات ایزمئو منتشر شده است.

در جلد اول این کتاب به مستند نگاری تصویری و گزارشات معماری بنا و در جلد دوم به معماری آل بویه مسجد اشاره شده است.

تصاویر و عکس های ارزشمندی از جزییات درونی و پیرامون بنا در این کتاب وجود دارد که با توجه به تغییراتی که در سالیان گذشته در اطراف بنا به وجود آمده است در نوع خود منحصر به فرد می باشد.

نمایشگاه یاد شده از تاریخ 31 مرداد تا 10 شهریور 1402 در موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران دایر است.

شناسه خبری: 3297
تاریخ انتشار: 1402/5/3111:26
هشتگ ها: #روز جهانی مساجد, #کاخ نیاوران, #کوشک احمدشاهی, #کاخ صاحبقرانیه, #گنجینه موزه های نیاوران, #مسجد امام اصفهان

آخرین مطالب