به مناسبت اعیاد قربان و غدیر؛

نمایش «پرده کعبه» و نقاشی «ذبح اسماعیل» در کاخ موزه نیاوران

چهارشنبه 7 تير 1402 - 08:32
به مناسبت اعیاد قربان و غدیر قطعه ای از «پرده کعبه» و تابلو نقاشی با عنوان «ذبح اسماعیل» در کاخ موزه اختصاصی نیاوران به نمایش گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران نقاشی «ذبح اسماعیل» کاری از اسماعیل جلایر می باشد که در قرن 13 هجری شمسی با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده و متعلق به گنجینه آثار کاخ صاحبقرانیه است و به مناسبت اعیاد یاد شده، در کاخ نیاوران در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

 

اين تابلو با شماره اموالي 14960 در 11 مرداد ماه سال 1396 با شماره ثبتي 558ث در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده  است.

 

«پرده كعبه» که در سال 1388 هجری قمري مقارن با 1347 هجري شمسي از طرف پادشاه وقت عربستان ملك فيصل به پهلوي دوم هدیه شده بود، دیگر اثری است که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

 

انواع دوخت موجود در این پرده شامل نوار دوزي، گلابتون دوزي، برجسته دوزي، فتيله دوزي و نگاره دوزي است و داراي حاشيه با تزيينات گل ريسه اي و لچك و ترنج با نقش بهشتي می باشد.

 

همچنین بر روی این پرده آیه 128 سوره مبارکه بقره با خط ثلث نوشته و دوخته شده است.

 

مراحل بافت پرده كعبه شامل رنگ آميزي، بافت خودكار، بخش آزمايشگاهي، بخش چاپ، نقش اندوزي و بخش جمع آوري پرده است. پرده كعبه از 700 كيلو گرم ابريشم سياه بافته مي شود. همچنين 120 كيلوگرم طلا و 25 كيلوگرم نقره در بافت آن مورد استفاده قرار مي گيرد. ارتفاع پرده خانه خدا 14 متر و طول آن 45 متر است که از 5 قطعه تشكيل شده و هر قطعه يك طرف كعبه را پوشانده و قطعه پنجم هم درب كعبه را در برمي گيرد. هر سال پس از شست و شوي كعبه با گلاب ناب ايراني پرده جديد در روز 9 ذي الحجه (روز عرفه) تعويض و پرده سال قبل به صورت تكه تكه به سران كشور هاي اسلامي اهدا مي شود.

 

اين آثار از عيد سعيد قربان تا غدير خم، 8 تا 16 تیر 1402، در کاخ موزه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) از ساعت 9 تا 17 در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

شناسه خبری: 3244
تاریخ انتشار: 1402/4/708:32
هشتگ ها: #پرده کعبه, #نقاشی ذبح اسماعیل, #اسماعیل جلایر, #کاخ نیاوران, #کاخ صاحبقرانیه, #عید قربان, #عید غدیر

آخرین مطالب