معاون صنایع دستی کشور:

نمایشگاه آثار فاخر صنایع دستی فرصتی جهت به حرکت درآوردن چرخه رونق تولید است/ میزبانی کاخ نیاوران از آثار فاخر صنایع دستی ایرانی+گزارش تصویری

پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 18:26
همزمان با هفته صنایع دستی، نخستین نمایشگاه فروش آثار فاخر صنایع دستی ایران با حضور مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، بعدازظهر 25 خرداد 1402 در تالار آبی مجموعه نیاوران افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت: صنایع دستی سویه اقتصادی وزارت میراث فرهنگی است و اگر که میراث فرهنگی بعد فرهنگی را نمایندگی می کند و گردشگری در حوزه اجتماع نقش آفرینی می کند، صنایع دستی سویه اقتصادی است که در این پیوستار ساحت های سه گانه را پوشش می دهد. 

او گفت: پایگاه ها و مجموعه های تاریخی ما می توانند زمینه ساز پیوند این ریشه اصیل میراث فرهنگی و مصنوعات صنایع دستی باشند. 

جلالی توضیح داد: ما شاهد اولین نمایشگاه فروش آثار فاخر فرهنگی هستیم که براساس قانون حمایت از هنرمندان مصوب سال 1396، وزارتخانه ما موظف شد تا آثار فاخر را در معرض دید سرمایه گذاران و سرمایه داران گذاشته و در نوک هرم کالاهای سرمایه ای، هنرمندان را به حوزه فروش متصل کند.

او با بیان اینکه تا کنون این وظیفه عملیاتی نشده بود توضیح داد: به همت همکاران من در معاونت صنایع دستی و مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتفاق میسر شد تا ما بتوانیم در جایی مثل تالار آبی که رویکرد زیبایی شناسی و تاریخی دارد، آثار فاخر هنرمندان را از سراسر کشور جمع آوری کرده و در طی چند روزی در معرض دید سرمایه داران و نهادهایی که در این زمینه موثر هستند قرار دهیم.

او تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی فراهم کرده تا بتوانیم چرخه رونق تولید را بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در سالی که با عنوان رونق تولید مزین شده، به حرکت درآورده و در سطح تولید انبوه در بازارچه ها این مهم را دنبال کنیم و در سطح تولید فاخر نیز مجموعه حاضر کمک می کند که بتوانیم آثار را به فروش برسانیم.

گفتنی است در این نمایشگاه آثار فاخر صنایع دستی از 13 استان همچون اصفهان، تهران، کرمان، فارس، خراسان شمالی، مرکزی، اردبیل، زنجان، مازندران، هرمزگان، گلستان، ایلام و سمنان درمعرض دید قرار گرفته است.

آثار حجمی معرق و منبت، گلیم، قالی، زره بافی، ظروف قلمزنی شامل نقره، مس و برنج، اثر طلاکوبی بر روی فولاد، صندوقچه از جنس برنج، لایه چینی چوب و ظروف و میز خاتم کاری از جمله آثار به نمایش درآمده هستند.

آثار میناکاری، پارچه پته دوزی، تابلوی معرق، کاسه ملیله کاری، قاشق افشره خوری، آثار پاپیه ماشه، انگشتر و ساعت قلمزنی دیگر آثار نمایشگاه را تشکیل می دهند.

نخستین نمایشگاه فروش آثار فاخر صنایع دستی ایرانی تا 6 تیر 1402 از ساعت 10 تا 17 در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) میزبان علاقه مندان است.

 

شناسه خبری: 3235
تاریخ انتشار: 1402/3/2518:26
هشتگ ها: #نمایشگاه آثار فاخر صنایع دستی

آخرین مطالب