مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

در نشست تخصصی «موزه و تکنولوژی» در مجموعه نیاوران عنوان شد:

توکن سازی و ایجاد ان اف تی مهمترین ویژگی فناوری بلاکچین در حوزه میراث فرهنگی+گزارش تصویری

دوشنبه 1 خرداد 1402 - 13:17
همزمان با هفته میراث فرهنگی، نشست تخصصی «موزه و تکنولوژی» با همکاری استودیو نوآوری میراث آرکا یکم خرداد 1402 در سالن کنفرانس مجموعه نیاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در این نشست که با سخنرانی محمد یاری مدیرعامل استودیو نوآوری میراث آرکا همراه بود بر اهمیت بکارگیری فناوری های نوین و تکنولوژی های روز دنیا در موزه ها جهت مستندنگاری آثار برای نسل کنونی و آیندگان تاکید شد.

یاری اظهار داشت: فرآیند دیجیتال سازی در موزه ها شامل مستندنگاری، آنالیز و تحلیل، آرشیو و نمایش است.

او گفت: شیوه های متداول مستندنگاری در موزه ها اسکن فتوگرامتری، مستندنگاری سه بعدی، بازدید مجازی از موزه ها، اسکن نوری یا لیزری، تصویر برداری پانوراما و عکاسی گیگا پیکسلی است که از طریق این روش ها می توانیم آثار فیزیکی را تبدیل به منابع دیجیتالی کنیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه شیوه های ارائه مستندات تهیه شده از آثار موزه ها نیز مختلف و متنوع می باشند توضیح داد: وبسایت و اپلیکیشن، راهنمای صوتی، نمایشگرهای حسی، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و پرینت سه بعدی از جمله شیوه های پیش گفته است.

یاری هوش مصنوعی را نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر دانست که از اثرات بکارگیری این تکنیک در موزه ها می توان به تعیین اصالت آثار، ارزش گذاری آثار هنری، بهبود تجربه برای بازدیدکنندگان، طبقه بندی و بایگانی آثار و غنی سازی مفاهیم اشاره کرد.

او توکن سازی و ایجاد ان اف تی (NFT) را از مهمترین ویژگی فناوری بلاکچین (Blockchain) برای حوزه میراث فرهنگی و آثار هنری عنوان و خاطر نشان کرد: بلاک چین نقشی کلیدی در حفظ و ارتقای دارایی های میراث فرهنگی دارد؛ اگر ما بتوانیم تمام آثار را در بستر بلاک چین ثبت کنیم، رصد آثار درخصوص اینکه از کجا آمده اند و چه مسیری را طی می کنند امکان پذیر خواد بود. همچنین با تبدیل آثار به ان اف تی، می توان آن ها را فروخت و درآمدزایی نمود.

گفتگو و تبادل نظر حاضران و انتقال تجربیات در حوزه بکارگیری تکنولوژی و فناوری های نوین در موزه ها پایان بخش این نشست بود.

شناسه خبری: 3222
تاریخ انتشار: 1402/3/113:17
هشتگ ها: #هفته میراث فرهنگی, #موزه و تکنولوژی

آخرین مطالب