مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

در رویداد «صنایع‌دستی و کسب‌و‌کار و فناوری» مطرح شد

جلالی: احیای صنایع‌دستی، راه برون‌رفت از اقتصاد تک‌محصولی است

شنبه 21 خرداد 1401 - 11:18
هم زمان با فرا رسیدن 20 خرداد آغاز هفته صنایع‌دستی نشست علمی «صنایع‌دستی و کسب و کار و فناوری» عصر جمعه 20 خرداد 1401 در محل کاخ موزه نیاوران و با حضور معاون صنایع‌دستی کشور برگزار شد.

هم زمان با فرا رسیدن 20 خرداد آغاز هفته صنایع‌دستی نشست علمی «صنایع‌دستی و کسب و کار و فناوری» عصر جمعه 20 خرداد 1401 در محل کاخ موزه نیاوران و با حضور معاون صنایع‌دستی کشور برگزار شد.

به‌گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نقل از میراث‌آریا، کاخ‌موزه نیاوران در این نشست میزبان مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی، سیدحسین علوی مدیر کل بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی، شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت، موسوی مشاور امور بانوان و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و جمعی از فعالان، پژوهشگران و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی و فناوری بود. 

در ابتدای مراسم معاون صنایع‌دستی کشور با تبریک میلاد باسعادت امام رضا (ع) و تسلیت به خانواده‌های داغدار حادثه قطار مسافربری مشهد-یزد، گفت: «من به‌عنوان یک فعال فرهنگی و کسی که حوزه‌های فرهنگی را همیشه دنبال می‌کرده است، آمال و آرزویم این بوده که روزی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بتواند قلب تپنده اقتصاد باشد و بتواند چرخ‌های اقتصاد و رفاه این کشور را بچرخاند.» 

او افزود: «ما نسلی هستیم که در برابر اقتصاد نفتی قیام کردیم، ما نسلی هستیم که شعارهایی شنیدیم برای ازبین رفتن اقتصاد تک‌محصولی. صنایع‌دستی و هنرهای سنتی جایگزین فوق‌العاده‌ای برای این است که بتوانیم یک اقتصاد هویت بنیان داشته باشیم. مولد بودن، تولید کننده بودن، وقتی رنگ و بوی هویت و هنر می‌گیرد، این تولید دیگر تولید بی‌خاصیتی نیست چون سفیر فرهنگی می‌شود.» 

جلالی تأکید کرد: «ما باید تمام تلاشمان را در هر کجای مثلث مصرف، تولید و سازوکار برای همگرایی انجام دهیم و این همگرایی وقتی اتفاق می‌افتد که همه ساحت‌های مختلف به گفت‌وگو برسند.» 

او ادامه داد: «دوران جدید ما دوران تلفیق تجمیع و هم‌افزایی بخش‌های مختلف است، هیچ وقت نمی‌توانیم فرهنگ را از اقتصاد، اقتصاد را از سیاست، سیاست را از اجتماع جدا کنیم این‌ها همه زنجیره‌های پیوسته‌ای هستند که باید باهم در تعامل باشند.» 

معاون صنایع‌دستی کشور اضافه کرد: «نباید به صنایع‌دستی به‌عنوان یک کالای تزئینی و تجملی نگاه کرد، اگر کنش خردمندانه صنعتگران و هنرمندان با دانش روز همراه شود مولفه‌های اقتصاد ما رنگ بوی فرهنگی می‌گیرد و ما قطعا به هدف می‌رسیم.» 

او ادامه داد: «صدف گفت‌وگوی صنایع‌دستی و فناوری از لحظه‌ای که ایجاد شد تصمیم گرفت تا مروارید رضایت و مروارید صنایع خلاق را در دوران خودش بپروراند.» 

جلالی اظهار کرد: «تمام عزم ما، تمام آرزوی ما و تمام تلاش ما این خواهد بود که در سه حوزه تحول ایجاد کنم تحول در محتوا تحول در رویکرد که یعنی صنایع‌دستی نباید به‌عنوان یک صنعتی حمایتی دیده بشود. صنایع‌دستی قلب تپنده اقتصاد کشور است. و تحول در ساز و کار که در واقع یکی از اهداف ما تحول در سازکار است که همان تسریع در سازکارها و مجوزها است.» 

او خاطرنشان کرد: «امیدوارم لبخند رضایت بر لبان صنعتگران ما بیاید. در آخر از همه کسانی که دانشی و توانشی دارند دعوت می‌کنم همراه و همیار ما باشند، من فکر می‌کنم مرز بین آرزو و هدف و برنامه‌ریزی باریک است ما رویاهای خود را صدا می‌کنیم، آرزوهای‌مان را برنامه‌ریزی می‌کنیم و هدف‌ها را ان‌شاءالله محقق می‌کنیم.»

شناسه خبری: 2962
تاریخ انتشار: 1401/3/2111:18
هشتگ ها: #صنایع دستی, #روز جهانی صنایع دستی

آخرین مطالب