يکشنبه 13 آبان 1403 - 13:02
//= view_design::CreateFirstImage($Row["attachment"], 'org', '', 'col-lg-5 col-md-5 col-12 master_img', false) ?>
برنامه «معمای نیاوران؛ چالشهای روایتگری از نگاه خودمان و دیگران» روز جمعه 11 آبان 1403، با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و با همکاری کانون آسیبشناسی اجتماعی این 0دانشگاه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این بازدید با محوریت بررسی روایتهای تاریخی و فرهنگی و بهویژه درک فرهنگ مادیاشیاء موزهای این مجموعه فرهنگی تاریخی طراحی شده بود.
در آغاز، دانشجویان با همراهی کارشناسان مجموعه نیاوران ضمن آشنایی با تاریخچه این مجموعه با چالشهای مرتبط با نگهداری و مرمت عمارت صاحبقرانیه و شایعات موجود آشنا شدند. به دلیل ملاحظات مرمتی، بازدید از داخل کاخ ممکن نبود.
دانشجویان سپس به موزه کوشک احمدشاهی رفتند و با آثار اوژن فلاندن، مستشرق و معمار فرانسوی، از نزدیک آشنا شدند. در این بخش، اساتید راهنما به روایتگری در قالب سفرنامههای مستشرقین و تفاوت نگاه غربی و ایرانی بهاشیاء پرداختند و از نقش این آثار در بازنمایی تاریخ ایران سخن گفتند.
این بازدید با یک نشست علمی ویژه با حضور اساتید این حوزه تکمیل شد تا دانشجویان به بررسی دیدگاههای ایرانی و غربی در مستندنگاری تاریخی بپردازند. در این نشست، دکتر محمدرضا بهزادی، لقبشناس و پژوهشگر تاریخ قاجار، درباره روایتهای نمایشگاه «نظاره سلطان صاحبقران» که در تالار آبی این مجموعه برپا شده و اهمیت مستندسازی صحیح برای جلوگیری از انتقال نادرست تاریخ صحبت کرد.
پس ازایشان، دکتر حسین میرزایی، مردمشناس و عضو هیأت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، به تفاوت فرهنگ شفاهی ایرانیان و مستندسازی غربی و تأثیرات آن بر انتقال تاریخ پرداخت.
این برنامه، که به عنوان بخشی از فعالیتهای کانون آسیبشناسی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و با حمایت و میزبانی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد، فرصتی برای افزایش آگاهی دانشجویان در حوزههای فرهنگی و تاریخی بود و با استقبال خوبی از سوی شرکتکنندگان همراه شد.
نشست با فرصتی برای پرسش و پاسخ دانشجویان و قدردانی از میزبانان به پایان رسید.