مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

درباره شرکت هوندا

سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 10:19
شرکت هوندا در سال ۱۹۴۸ توسط "سوییشیرو هوندا" تأسیس شد و از سال ۱۹۵۹ تاکنون، بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان می‌باشد. این شرکت همچنین با تولید ۱۴ میلیون موتور خودرو در سال، به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده موتورهای درون‌سوز جهان، شناخته می‌شود.

شرکت هوندا در سال ۱۹۴۸ توسط "سوییشیرو هوندا" تأسیس شد و از سال ۱۹۵۹ تاکنون، بزرگترین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان می‌باشد. این شرکت همچنین با تولید ۱۴ میلیون موتور خودرو در سال، به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده موتورهای درون‌سوز جهان، شناخته می‌شود.

 

هوندا علاوه بر صنعت خودروسازی، در حوزه‌های دیگر، همچون تولید موتورهای هواگرد، هواپیماهای جت و موتورهای جت، قایق‌های موتوری، پمپ‌های آب، تجهیزات الکتریکی، ژنراتورها، ربات و تجهیزات انتقال برق نیز فعالیت گسترده‌ای دارد.

 

شرکت هوندا نخستین خودروساز ژاپنی بود، که اقدام به تولید خودروهای لوکس، تحت برند "اکیورا" نمود و شرکت‌های "تویوتا" و "نیسان" نیز با الگو برداری از هوندا، اقدام به راه‌اندازی برندهای "لکسوس" و "اینفینیتی" کردند.

 

در حال حاضر کمپانی هوندا پس از شرکت‌های "جنرال موتورز"، "گروه فولکس‌واگن"، "تویوتا"، "هیوندای موتور"، "فورد"، "نیسان" و "پژو سیتروئن" هشتمین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار می‌آید.

 

"سوییشیرو هونداگ یک مکانیک بود، که پس از کار کردن در "آرت شوکای" با تکیه بر اراده و فعالیت فردی توانست رینگ پیستون‌های مختص خود را، در سال ۱۹۳۸ تولید کند. او سعی کرد آن‌ها را به تویوتا بفروشد، در حالیکه اولین طرح وی از طرف آن‌ها رد شده بود. پس از دو سال مطالعه و کار بیشتر بر روی طرح خود، هوندا توانست با تویوتا قراردادی منعقد نماید.

 

همکاری او با تویوتا تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت، ولی در جنگ پیستون تولیدی هوندا کاملاً از بین رفت. پس از جنگ سویچیرو با باقی‌مانده بازار خود در ژاپن یک کمپانی جدید بنا کرد. با وجود مشکلات شدید مالی، به دلیل نیاز شدید در آن زمان به وسایل حمل و نقل، هوندا با اتصال یک پیشرانه ساده به بدنه یک دوچرخه، یک وسیله ارزان قیمت و بسیار اولیه موتوری را تولید کرد. وی نام کمپانی خود را «هوندا گیکن کوگیو کابوشی کایشا» به معنی کمپانی تحقیقاتی هوندا نهاد.

 

با وجود اسم پر مسما اولین محصولش یک کابین کوچک و ساده چوبی بود و در واقع چیزی بیشتر از یک دوچرخه موتوردار عرضه نمی‌کرد. کمپانی رسمی موتوری هوندا به نام و به طوری رسمی در ۲۴ سپتامبر ۱۹۴۸ در ژاپن بنا شد. هوندا در ادامه کار خود تولیدات قایق موتوری و موتورسیکلت آغاز کرد و بدین ترتیب مشکلات مالی ناشی از جنگ را روز به روز برطرف نمود. اولین موتورسیکلت هوندا که برای فروش عرضه شد "هوندا مدل-E" در سال ۱۹۴۷ (یک سال قبل از تأسیس رسمی کمپانی) بود.

 

البته اولین موتور سیکلت تکامل یافته هوندا در سال ۱۹۴۹ روانه بازار شد که "هوندا مدل-D" نام داشت. سال ۱۹۵۸ سال تأسیس کمپانی آمریکایی هوندا بود و یک سال بعد اولین محصول خود یعنی "هوندا هندا سی۱۰۰ سوپر کاب" را وارد بازار کرد. این مدل با حدود ۳۰ میلیون دستگاه فروش، رکورد بهترین فروش تاریخ وسایل نقلیه را به خود اختصاص داد.

 

شرکت هوندا در سیر تکاملی خود در عرصه موتورسیکلت سازی، شانس خود را در اتومبیل‌سازی نیز امتحان کرد. در اوایل سال ۱۹۶۰ اولین نمونه‌های اتومبیل جاده‌ای هوندا تولید شد. البته بیشتر بر مبنای بازار ژاپن بود. اولین محصول اتومبیلی هوندا "مدل هوندا تی۳۶۰" در سال ۱۹۶۳ و در واقع یک بارکش کوچک در چهار فرم متفاوت بدنه بود که با یک پیشرانه ۳۶۰ سی‌سی و با ۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌شد.

 

دو ماه بعد اولین محصول رسمی هوندا با عنوان هوندا اس۵۰۰ ساخته شد که یک رودستر ۲ درب با یک پیشرانه ۴۹۲ سی سی بود که با ۴۴ اسب بخار قدرت و با خط قرمز جالب ۹۵۰۰ دور در دقیقه با یک گیربکس ۴ دنده عرضه گردید. آقای هوندا تجربه و دانش وسیع خود را در زمینه موتورسیکلت به کار گرفت و در تولید اتومبیل‌های خود تا حد زیادی مورد استفاده قرار داد.

 

بعدها تلاش‌های بسیاری برای بازاریابی در آمریکا و کانادا صورت پذیرفت. البته اتومبیل‌های کوچک هوندا که بیشتر برای ژاپنی‌ها طراحی شده بود، در بازار غرب چندان مورد استقبال قرار نگرفت، ولی بعدها آکیورا (اتومبیل‌های پیشرفته هوندا که با این مارک در آمریکای شمالی و چین عرضه می‌شود) تحولی در تولید اتومبیل‌های لوکس هوندا ایجاد کرد.

 

در سال‌های اخیر تأکید هوندا بر سیستم امنیتی و توسعه این امکانات بوده‌است. برای سال ۲۰۰۷ هوندا در صدد گسترش بخش‌های استاندارد امنیت در حد خودروهای روز آمریکای شمالی بوده و در این زمینه کیسه‌های هوای روبرو، کیسه‌های هوای طرفین و ترمزهای ضد بلوکه را در مدل‌های جدید خود منظور کرده‌است.

 

شرکت موتوری هوندا یک شرکت تولیدی، فنی و مهندسی در زمینه طراحی پیشرانه و فناوری‌های مختلف موتوری است که تمرکز اصلی این کمپانی بر تولید اتومبیل وموتورسیکلت می‌باشد. هوندا با تولید بیش از ۱۴ میلیون پیشرانه در سال، به عنوان بزرگترین تولیدکننده پیشرانه در جهان به حساب می‌آید. به وجود آورنده این کمپانی، "سویچیرو هوندا" یک مکانیک بود که پس از کار کردن در آرت شوکای، توانست رینگ پیستون‌های مخصوص خود را، در سال ۱۹۳۸ تولید کند.

 

در حالی که اولین طرح وی در فروختن آن‌ها به تویوتا شکست خورد، ولی هوندا توانست با تویوتا قراردادی منعقد کند که این قرارداد تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت. پس از جنگ جهانی، وی یک کمپانی بزرگ بنا کرد. به دلیل مشکلات شدید مالی و نیاز شدید به وسایل نقلیه در آن زمان، هوندا با اتصال یک پیشرانه ساده به بدنه یک دوچرخه، یک وسیله ارزان قیمت را تولید کرد.

 

وی کمپانی خود را "هوندا کیگن کوگیو کابوشی کایشا"؛ به معنی کمپانی تحقیقاتی هوندا، نام نهاد. اولین محصول این شرکت که در ابتدا یک کابین کوچک و ساده چوبی بود، در فرم دوچرخه موتوردار به بازار عرضه شد. کمپانی رسمی موتوری هوندا به نام وی و به‌طور رسمی در ۲۴ سپتامبر ۱۹۴۸ در ژاپن بنا شد.

 

نمونه های موتور سیکلت هوندا موجود در موزه خودروهای اختصاصی نیاوران:

 

-        موتور ژاپنی هوندا 50 معروف به هوندا مانکی

 

 

-        موتور هوندا MR50 السینور Elsinore

 

 

-        موتور هوندا ATC 90

 

 

 

پژوهش و گردآوری: هاجر ستاری قربانی

شناسه خبری: 2524
تاریخ انتشار: 1399/2/210:19
هشتگ ها:

آخرین مطالب