مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

"گل ها"؛ معرفی اثر لوئی والتا در موزه جهان نما

سه شنبه 12 آذر 1398 - 09:59
هنرمند: لوئی والتا (1952-1869) عنوان اثر: گل ها تکنیک: رنگ روغن روی چوب ابعاد: 20*25 سانتی متر محل نمایش: موزه جهان نما

هنرمند: لوئی والتا (1952-1869)

عنوان اثر: گل ها

تکنیک: رنگ روغن روی چوب

ابعاد: 20*25 سانتی متر

محل نمایش: موزه جهان نما

 

 لوئی والتا زاده ۸ اوت ۱۸۶۹ میلادی -مرگ ۲ژانویه ۱۹۵۲ میلادی، نقاش و گراورساز فرانسوی منسوب به مکتب فوویسم می‌باشد. این گروه اولین بار در سال ۱۹۰۵ آثارشان را در در سالن پاییزی به نمایش گذاشتند. لوئیس والتا به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی در مسیر انتقال سبکی نقاشی از "کلود مونه" به "هانری ماتیس" مطرح می‌شود.

زندگی‌نامه

لوئی والتا در ۸ آگوست سال ۱۹۰۵ میلادی در ناحیه دیئپ "نورماندی فرانسه" در خانواده‌ای مرفه زاده شد. خانواده او مالکان کشتی بودند. والتا بیشتر دوران کودکی خود را ورسای منطقه‌ای در حومه پاریس گذراند. او تحصیلات دبیرستانی خود را در مدرسه کسب نمود. با تشویق پدرش که خود نیز نقاش منظره پرداز بود به هنر نقاشی علاقه‌مند شد.

 

در سن هفده سالگی با هدف دنبال کردن نقاشی به عنوان حرفه‌ای برای آینده خود، درخواست ورود به "الکول ده بوزار" را داد و پذیرفته شد. در سال ۱۸۸۷ او به پاریس رفت تا در آن مدرسه ثبت نام نماید. در اکول ده بوزار هنرمندان معروفی چون "گوستاو بولانجر" (۱۹۲۴–۱۸۸۸)، "جولیس جوزف لوفور" (۱۹۱۱–۱۸۳۶) و بعدها "ژان -ژوزف بنجامین-کنستانت" (۱۹۰۲–۱۸۴۵) همکلاسی او بودند. والتا سپس در آکادمی جولیان تحت نظر "ژول دو پره"، منظره پرداز مکتب باربیزون که نقاشان معروفی چون "آلبرت آندره"، "موریس دنیس"،"پی یر بونار"و"ادوار وویار" از شاگردان او بودند تحصیلات خود را دنبال کرد. سه نقاش اخیر که خود را "نبی ها" می‌نامیدند متأثر از سبک ترکیب گری پل گوگن (۱۹۰۳–۱۸۴۸) و استفاده از فرم های ساده شده، رنگ‌های ناب و سطوح بزرگ این نقاش بودند. والتا هرچند با گروه نیامیخت ولی شیوه کاری آنان را آموخت.

 

در سال ۱۸۹۰ پس از دریافت جایزه آتلیه شخصی خود را در خیابان "لا گلاسیه" دایر نمود و در سال ۱۸۹۳ برای اولین بار آثارش را در سالن مستقلین به نمایش گذاشت. این نقاشی‌ها شامل صحنه‌هایی از زندگی در خیابان‌های اطراف کارگاه هنری وی بودند.

 

منتقد "هنری فلیکس فنیون "در نقدهای خود به اثر در بلوار - ۱۸۹۳ او اشاره کرده‌است. در نقاشی‌های اولیه خود والتا نورهای خودانگیخته دریافتگران و نقطه چینی‌های رنگی پوینتیلیسم را به کار می‌گرفت. دو اثر والتا که به خوبی بیانگر شیوه کاری این دوران او می‌باشند قایق ها-۱۸۹۲ و اثر درختان سیب -۱۸۹۴ است که چنانچه ریموند کنیا می‌گوید اثر قایق‌ها دارای انعکاسات متحرک و موج دار دریافتگران می‌باشد در حالیکه درختان سیب با درخشش قرمزها و زردهای روشن که با ضربه‌های قلم موهای لکه لکه سبز تشدید شده‌است جان گرفته‌است. والتا در طول حیات هنری خود آثارش را به وفور به نمایش گذاشت. در سال ۱۸۹۶ او با مشارکت"آنری دو تولوز-لوترک"و "آلبرت آندره دکوری" را برای تئاتر "شاهکار" در پاریس طراحی کردند.

 

والتا از بیماری سل رنج می‌برد و پاییز و زمستان های زیادی را در سواحل مدیترانهبانیول سور-مر و سن-تروپه  گذرانید. از آغاز سال ۱۹۰۰ والتا برای دیدار پیر آگوست رنوآر در فرانسه سفرهای زیادی کرد. او در طی این دیدارها طراحی‌هایی از چهره "رنوار" تهیه کرد که در گراور سازی از آن استفاده نمود.

 

همچنین این دو هنرمند با مشارکت هم بر روی مجسمه‌ای از"پل سزان" کار کردند. دوست دیگر او"پل سینیاک" بود. در طی اقامتش در سواحل مدیترانه والتا از مایه رنگ‌های شدیدتری استفاده کرد و تمایلات فوویستی خود را آشکارتر نمود تاریخ‌شناس "هنری ناتالی هندرسون لی" شیوه کاری او را  پورتو فوویسم نامیده است. هرچند او همواره از به کار بستن رنگ‌ها و فرم های بسیار زمخت فووها دوری جست. بعد از سال ۱۹۱۴ او در پاریس و نواحی "رُوان" و "ورسای" به فعالیت هنری خود ادامه داد. موضوع نقاشی‌های او شامل گل‌ها، مناظر و صحنه‌هایی از زندگی روزمره بودند. او همچنین آثار چاپی زیادی به انجام رسانید. لوئیس والتا تا سال ۱۹۴۸ تا زمانیکه بیماری آب سیاه باعث از دادن بیشتر بیناییش شد به خلق آثار نقاشی ادامه داد. لوئی والتا در ۲ ژانویه ۱۹۵۲ در پاریس در گذشت.

 

آثار منتخب

نمونه‌هایی از آثار لوئی والتا:

کمپوزیسیون با سه گلدان (Composition with Three Vases)
صخره‌های قرمز کنار دریا (Red Rocks by the Sea, 1903)
قایق‌ها(Barges)
درختان سیب(The Apple Trees)
در بلوار(On The Boulevard-1893)
لاله‌ها و بنفشه‌ها (Tulips and Violets, 1925)
طبیعت بیجان با سیب (Still life With Apples)

 

پژوهش و گردآوری: معصومه رضوانی

شناسه خبری: 2458
تاریخ انتشار: 1398/9/1209:59
هشتگ ها:

آخرین مطالب