معرفی اثر موزه ای : پیانو (C.Bechstein) در سالن پذیرایی کاخ موزه اختصاصی نیاوران

سی بک اشتاین (C.Bechstein) سازنده معتبر آلمانی پیانوهای دست ساز است.شرکت بک اشتاین در سال 1853 میلادی توسط کارل بک اشتاین در برلین آلمان تأسیس شد. ایده ها و دیدگاه های نوین او در سالهایی که انفجار تکنولوژی پیانو محسوب میشد برای فروشندگان و سازندگان پیانو جذابیتی نداشت.
 اما طراحی منحصر به فرد و کار دقیق این سازنده و تایید نوازندگان مشهور آن زمان موجب شد تا بکشتاین به سرعت به یکی از سازندگان پیشرو در اروپا تبدیل شود تا جایی که در سال 1900 میزان تولید این شرکت به بیشر از 5000 پیانو در سال افزایش یافت وقوع دو جنگ جهانی و رکود اقتصادی شدید ناشی از این جنگها این شرکت را فلج کرد ولی در نهایت توانست مجددا خود را با موفقیت بازیابی کند در سال 1963 شرکت بالدوین سهام بکشتاین را خریداری کرد و در نهایت در سال 1986 آن را به کارل ،شولز یکی از بزگترین فروشندگان پیانو در آلمان غربی واگذار کرد. کارل شولز که تکنسینی بسار ماهر بود اصلاحات فنی و اقتصادی بسیار جدی را در این شرکت بنیان نهاد در اواخر سال 1990 بکشتاین کارخانه و امتیاز تولید برندهای Euterpe, W. Hoffmann و Zimmermann را خریداری کرد. در سال 2006 بکشتاین کارخانه Bohemia در جمهوری چک را خریداری کرد و مجموعه ی تولیدی جدیدی به نام Bechstein Europe Ltd را ایجاد نمود. پیانوهای برند بکشتاین مجهز به چکشهای abel و یا renner هستند.
 البته بکشتاین در سالهای اخیر در عرصه ی تولید چکش نیز وارد شده است و قصد دارد برای هر پیانوی بکشتاین چکش منحصر به فردی را تولید کند. صفحه صدا از چوب بسیار مرغوب صنوبر اروپایی ساخته می شود و برای ساخت قاب بیرونی گرند پیانوها و برخی از قطعات اسکلت اصلی از چوب راش و یا ترکیب آن با چوب ماهون استفاده می شود. بین بلاک این پیانوها از چوب افرا ساخته می شود. تمامی پیانوهای گرند و دیواری این شرکت مجهز به سه پدال استاندارد هستند. 
در سال 2013 استفاده از عاج فیل بر روی کلیدهای پیانوی مدل لوئی پانزدهم ساخت بک اشتاین با انتقادات گسترده فعالان محیط زیست همراه شد.
پیانوهای بکشتاین در دو سطح کیفی تولید می شوند؛ سری B و C.Bechstein.  
Bechstein به طور کلی در کیفیت صدا و کابینت ساز با یکدیگر متفاوت هستند. گرندهای C.Bechstein از طراحی (higher-tension کشش بالا در سیم ها) بهره می برند و به همین دلیل پرتاب صدای بسیار خوبی دارند علاوه براین استفاده از طرحها و امکانات بسیار خاص موجب شده است تا این مدلها جنس صدای بسیار متفاوت و دلپذیری داشته باشند از جمله این امکانات میتوان به صفحه صدای نازک شده استفاده از لایه بندی عمودی در ساخت پل، استفاده از چوب hornbeam در ساخت میله چکشها بستر تقویت شده و یک تکه در زیر کلاویه ها، قاب بیرونی ضخیم تر استفاده از نمد AAA و چوب گردو در ساخت چکشها اشاره نمود. صفحه ی صدا در این گرند پیانوها بعد از اتصال قاب بیرونی و درونی نصب می شود. میله های صفحه صدا ribs بعد از چسبانده شدن بر روی صفحه صدا نازک کاری میشوند و ستونهای بسیار محکم اسکلت ساز به یکدیگر مفصل شده و در داخل قاب جایگذاری می شوند. گرندهای سری B در مقایسه با مدلهای C.Bechstein ارزانتر هستند؛ در این سری از صفحه صدای نازک شده خبری نیست و جنس پل ها از چوب یک تکه راش است میله چکشها از جنس چوب افرا کار شده و بستر کلیدها یک تکه نیست. برای ساخت چکشهای این سری از چوب ماهون و نمد AA استفاده می شود. کیفیت چوب و سیم در هر دو سری B و C. Bechstein یکسان است فرآیند آماده سازی قاب و اسکلت اصلی پیانو و همچنین نصب صفحه صدا در این پیانوها با روشی متفاوت انجام میشود تا در وقت و هزینه صرفه جویی شود. بوشینگ کلاویه در مدلهای C از جنس چرم است ولی در مدلهای سری B از بوشینگ پارچه ای که بسیار متداول است استفاده شده است. امکان سفارش روکش کلاویه از جنس استخوان در مدلهایC  به انتخاب مشتری وجود دارد. جنس کلاویه های سیاه در هر دو سری از چوب آبنوس طبیعی است. پیانو موجود در کاخ اختصاصی از گرند C.Bechstein می باشد. پیانوهای C.Bechstein در مقایسه با پیانوهای سری B از طراحی ظاهری پیچیده و چشم نوازتری برخوردارند؛ ولی با این وجود مراحل آماده سازی هر دو سری با استاندارد یکسانی انجام می شود. فریم چدنی در C.Bechstein توسط دست پرداخت می شود و به همین دلیل بسیار زیبا، براق و سلطنتی به نظر می رسد.
پیانیست های بزرگ و سرشناس و نیز ارکسترهای بزرگ و معروف جهان از پیانوهای بک اشتاین استفاده می کنند. در این میان نام ارکستر فیلارمونیک، برلین کنسرواتوار موسیقی سیدنی، استودیوی شرق و غرب هالیوود، کنسرواتوار ریمسکی کورساکوف در سن پترزبورگ، سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس، کنسرواتوار آمستردام، کنسرواتوار چایکوفسکی در مسکو و کنسرواتوار لیون در فرانسه به چشم می خورد.

تهیه شده در واحد مستندنگاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
تصویر و تدوین: کریم صباغی
گردآوری مطالب: محبوبه علی اکبر نظری
با تشکر از ندا شانقی رییس کاخ موزه اختصاصی نیاوران 

شناسه خبری: 3524
تاریخ انتشار: 1403/2/1813:08
هشتگ ها: #معرفی آثار موزه ای, #پیانو دست ساز آلمانی

آخرین مطالب