مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

Niavaran Cultural Historic Complex

آثار سیراک ملکونیان نخستین تجربیات هنرنوگرای ایران در درک مفهوم مدرنیسم و ایرانی سازی آن بود

 

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران:در این نشست کیانوش معتقدی،توکا ملکی و سیامک دل زنده پژوهشگران هنر به ایراد سخنرانی پرداختند.

کیانوش معتقدی با بیان اینکه سیراک ملکونیان از نسل اول پیشگامان هنر نوگرای ایران است گفت:ملکونیان در آغاز کار خود به عنوان نقاش، دلبسته نقاشی پرتره و پیکره بومی بود ولی با عبور از این مضامین به اهمیت زمین و چشم اندازهای طبیعت علاقمند شد.نقاشی هایش از اواخر دهه چهل به یک موقعیت استثنایی به لحاظ ترکیب بندی و سبکی رسید و آثارش نمایشی بود از کویر، کوه ها و دره های سرزمین مادری.

وی همچنین با اشاره به دو اثری که در موزه جهان نما به نمایش در آمده افزود :آثار پیش رو که در اواخر دهه پنجاه خلق شده اند، حاصل نوعی تجربه گری در ساده سازی نقوش و تسلیم فروتنانه نقاش ،در مقابل یکدستی خطوط موجود در کوه ها،کویرها و تپه های رنگ پریده سرزمین مادری اش است. این آثار دارای رنگ ها و شکل هایی آشنا از نظام هندسی طبیعت ایران است.

توکا ملکی دیگر پژوهشگر هنری درباره آثار این هنرمند گفت: تجربه های فیگوراتیو ملکونیان را باید در ادامه نخستین تجربه های هنرمندان نوگرای ایران در درک مفهوم مدرنیسم و ایرانی سازی آن دانست و مارکو گریگوریان تاثیری انکار ناپذیر بر این نسل از هنرمندان به ویژه هنرمندان ارمنی تبار همچون سیراک دارد.

ملکی ادامه داد: نقاشی های او ملهم از سرزمین ایران بوده اند و سیراک با پیدا کردن زبان شخصی خود ، بیش از پنج دهه به طور مستمر به همین شیوه ادامه داده است.به قول آیدین آغداشلو :" گرچه ظاهرا یکنواخت اما چه ظریف و سنجیده و دلپذیر تکرار را به همسازی تنوعی به مانند تبدیل می کند."

در ادامه نست سیامک دل زنده در خصوص سیرتحول آثار سیراک سخن گفت که چگونه از پیکره بومی به چشم اندازهای استیلیزه رسید و از آنجا انتزاع خود را بدست آورد و در دهه پنجاه به زبان انتزاعی شخصی رسید.

گفتنی است دو اثر سیراک ملکونیان تا پایان دهه فجر در موزه جهان نما در معرض نمایش است. علاقمندان می توانند در ایام یاد شده از ساعت 9 تا 17 به موزه جهان نما واقع در مجموعه فرهنگی،تاریخی نیاوران مراجعه کنند.

شناسه خبری: 3456
تاریخ انتشار: 1402/11/1810:14
هشتگ ها: #مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران, #موزه جهان نما , #سیراک ملکونیان

آخرین مطالب