باستان‌گرایی در دوره‌ی پهلوی با تکیه بر جشن‌های 2500 ساله، به روایت اسناد

يکشنبه 19 آذر 1402 - 14:28
بخش اول که مدخل کتاب محسوب می‌شود شامل سه فصل مجزا است .فصل اول به بررسی تاریخچه و سیر تحول اندیشه باستان‌گرایی در ایران و معرفی متفکران مشهور و تاثیرگذار این تفکر و نقش آنها در تغییر مولفه‌های قدرت و روی‌ کار آمدن رضاخان می‌پردازد.

نویسنده: صغری عامری 

انتشارات: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 

این پژوهش دو بخش اصلی دارد:

بخش اول که مدخل کتاب محسوب می‌شود شامل سه فصل مجزا است. فصل اول به بررسی تاریخچه و سیر تحول اندیشه باستان‌گرایی در ایران و معرفی متفکران مشهور و تاثیرگذار این تفکر و نقش آنها در تغییر مولفه‌های قدرت و روی‌ کار آمدن رضاخان می‌پردازد.

فصل دوم به جشن‌های تاج‌گذاری و جشن هنر شیراز به عنوان مقدمه جشن‌های 2500 ساله می پردازد.

 فصل سوم به جشن‌های 2500 ساله، ابعاد و زمینه برگزاری آن و نتایج حاصل از این مراسم پرهزینه و نقش بیگانگان در آن اختصاص دارد. همچنین بازتاب این جشن در رسانه‌ها و افکار عمومی در این فصل بررسی می‌شود.

 بخش دوم کتاب به اسناد و منابع مورد استفاده در متن اختصاص دارد. تمام اسناد موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی که منطبق با موضوع تحقیق بوده به دقت مورد بررسی قرار گرفته و اسناد مفیدتر برای ارائه در این کتاب انتخاب شده‌اند. 

 آنچه در این کتاب اهمیت دارد، بررسی ریشه‌های فکری و سیاسی گرایش به دوران باستان است که منجر به برگزاری سلسه جشن‌هایی می‌شود. این جشن‌ها در نظر پهلوی نمایش اقتدار و سلطه سیاسی و فرهنگی است اما در نهایت به سقوط و درهم پیچیده شدن طومار نظام شاهنشاهی می‌انجامد.

شناسه خبری: 3407
تاریخ انتشار: 1402/9/1914:28
هشتگ ها: #معرفی کتاب, #باستان گرایی در دوره پهلوی

آخرین مطالب