غرور و سقوط (خاطرات سفیر انگلیس در ایران)

يکشنبه 5 آذر 1402 - 15:05
سر آنتونی پارسونز، سفیر کبیر سابق انگلیس در ایران که مدت 5 سال _ 1352 – 1357 ش – عهده دار این سمت در ایران بوده است،

 

  • نویسنده: آنتونی پارسونز
  • مترجم: دکتر منوچهر راستین
  • ناشر: سازمان انتشارات هفته
  •    سال نشر: 1363

سر آنتونی پارسونز، سفیر کبیر سابق انگلیس در ایران که مدت 5 سال _ 1352 – 1357 ش – عهده دار این سمت در ایران بوده است، دیپلمات حرفه ای است که قبل از احراز سمت سفیر انگلیس در ایران، در ترکیه، اردن، مصر، سودان و بحرین خدمت کرده و آخرین سمت وی قبل از سفارت انگلیس در ایران، معاون امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه انگلستان بود.
او در اوایل سال 1979 م کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به لندن بازگشت و تا سال 1982 ریاست هیئت نمایندگی انگلستان در سازمان ملل متحد را بر عهده داشت و در این سمت نیز با مسائل مربوط به ایران، از جمله ماجرای گروگان گیری و جنگ ایران و عراق سرو کار داشت. آخرین سمت رسمی پارسونز مشاور مخصوص مارگارت تاچر – نخست وزیر انگلستان – در امور خارجی بود. وی در پایان سال 1983 بازنشسته شد.
«
غرور و سقوط» نخستین کتاب وی درباره مأموریت های سیاسی اش در خارج از انگلستان است.
در این کتاب کوشیده تا خاطرات و مشاهدات خود از دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران را درباره مطالبی مانند خاندان سلطنتی، رجال مملکتی، سفرا و نمایندگان خارجی و نیز حوادث و رخدادهای مربوط به دوره اقامت 5 ساله اش در ایران از جمله فراز و نشیب های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، اقدامات شاه، چگونگی تعارضات میان شاه و مخالفانش، تظاهرات، اعتصاب ها و درگیری های میان ارتش و مردم به پاخاسته را تشریح نماید. او سعی کرده تا خاطرات یاد شده همراه با تحلیل و ریشه یابی باشد. بی شک به علت ارتباط نزدیک وی با شاه، اعضای سلطنتی و سران رژیم، خاطراتش می تواند بازگو کننده واقعیت هایی باشد که ما کمتر از آن ها باخبریم.

شناسه خبری: 3386
تاریخ انتشار: 1402/9/515:05
هشتگ ها: #معرفی کتاب, #غرور و سقوط

آخرین مطالب