اجرای پروژه مقابله با آفات موزه ای در مجموعه نیاوران+جدول زمان بندی تعطیلی موزه ها

چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 16:31
در راستای برنامه مدیریت تلفیقی و یکپارچه مهار عوامل مخل بیولوژیک در راهبرد حفاظت پیشگیرانه آثار موزه ای، پروژه مقابله تهاجمی یکپارچه با آفات در مجموعه نیاوران اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به دلیل مخاطرات و تهدیدات ناشی از فعالیت آفات و عوامل بیولوژیک برای آثار تاریخی موجود در مجموعه ها، اهمیت شناسایی و کنترل یکپارچه آفات و عوامل بیولوژیک در راهبرد های حفاظت پیشگیرانه و محافظت از آثار تاریخی و فرهنگی موجود در مجموعه نیاوران و همچنین مدیریت تلفیقی این عوامل مخل و آسیب رسان به مواد فرهنگی و تاریخی، اجرای عملیات علمی و عملی در جهت شناسایی و پایش کمی و کیفی عوامل مخل بیولوژیک و مقابله یکپارچه با آنها با توجه به وجود کلونی های آفات مضر موزه ای به صورت دوره ای امری ضروری است.

با توجه به موارد پیش گفته، واحد حفاظت و مرمت مجموعه نیاوران با همکاری و مشاوره پژوهشگران و متخصصانی در زمینه حشره شناسی، مقابله با آفات، مهندسی سلامت و بهداشت محیط، بر آن شد تا با اتکا بر اصول و دستور العمل ها و راهبرهای حفاظت پیشگیرانه در باغ موزه یا کاخ موزه های مجموعه نیاوران، اقدام به شناسایی و مقابله با عوامل مخل بیولوژیک محیطی کند.

بر اساس این گزارش با تکیه بر اقدامات صورت گرفته طی سالیان گذشته، برنامه ای راهبردی تدوین شده و عملیات یکپارچه و تلفیقی برای مقابله با آفات و کنترل روند فرسایش ناشی از این عوامل مخل بیولوژیک در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام می شود.

در مراحل اولیه این پروژه، نوع و گونه آفات موجود در مجموعه و کمیت و پراکندگی آنها در اماکن و محیط مورد شناسایی، ارزیابی و پایش قرار گرفت و اکنون در ادامه برنامه بلند مدت مدیریت تلفیقی و یکپارچه مقابله با آفات موزه ای و پیرو نتایج مطالعات، اقدامات تهاجمی و مقابله با آفات به صورت ادواری در موازات با اقدامات پیشگیرانه مداوم جهت کنترل این عوامل مخل صورت خواهد گرفت.

 

زمان بندی تعطیلی موزه های نیاوران جهت اجرای پروژه دفع آفات موزه ای

بر اساس زمان بندی پیش بینی شده موزه جهان نما شنبه و یکشنبه 21 و 22 مرداد، کاخ موزه اختصاصی دوشنبه و سه شنبه 23 و 24 مرداد و موزه کتابخانه اختصاصی سه شنبه و چهارشنبه 24 و 25 مرداد تعطیل بوده و پذیرای بازدیدکنندگان نخواهند بود.

همچنین موزه کوشک احمدشاهی شنبه و یکشنبه 28 و 29 مرداد و موزه خودروهای اختصاصی دوشنبه و سه شنبه 30 و 31 مرداد تعطیل هستند و امکان پذیرش گردشگران را ندارند.

شناسه خبری: 3291
تاریخ انتشار: 1402/5/1816:31
هشتگ ها: #پروژه مبارزه با آفات موزه ای, #کاخ نیاوران, #تعطیلی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

آخرین مطالب