در نشست «گردشگری مذهبی با رویکرد سیستمی» عنوان شد:

گردشگری از صادرات مهم تر است+گزارش تصویری

سه شنبه 10 مرداد 1402 - 14:06
نشست «گردشگری مذهبی با رویکرد سیستمی» به مناسبت ماه محرم و با سخنرانی دانیال خلج در سالن کنفرانس مجموعه نیاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، دانیال خلج در این نشست با بیان تعریف سازمان جهانی گردشگری درخصوص گردشگری اظهار داشت: گردشگری از صادرات مهمتر است؛ چون در این پروسه کالایی مبادله نمی شود اما برای کشور ارز آوری داشته و باعث بالا رفتن میزان تولید ناخالص ملی می شود، از اینرو کار کردن بر روی گردشگر ورودی برای کشورها بسیار مهم است.

او انگیزه را شاخصی بسیار مهم در گردشگری عنوان کرد و گفت: در گردشگری انواع مختلف پارامتر انگیزشی وجود دارد که یکی از این عوامل انگیزشی مذهب است که فرد بر مبنای مذهب و ایدئولوژی خود سفر می کند.

او انواع گردشگری را شامل درون حوزه ای، ورودی، خروجی، داخلی، ملی و بین المللی خواند و افزود: گردشگری درون حوزه ای مهمترین نوع گردشگری است که در آن افراد یک کشور داخل مرزهای جغرافیایی کشور خود به گردشگری می پردازند.

او ادامه داد: گردشگری درون حوزه ای یا محلی باعث حفظ ساختارهای فرهنگی یک کشور، رونق تسهیلات و بالا بردن تولید ناخالص داخلی می شود و در این نوع گردشگری گردشگر، جامعه محلی و دولت نفع می برند.

خلج با بیان اینکه گردشگری مذهبی از زیرشاخه های گردشگری فرهنگی است و در آن آشنایی با آداب و رسوم، فرهنگ، روحیات و صنایع دستی که از نتایج گردشگری فرهنگی است اتفاق می افتد تصریح کرد: در گردشگری مذهبی اثرات منفی گردشگری بر محیط زیست بسیار کم است و به سمت گردشگری پایدار پیش می رویم.

او افزود: از آنجایی که کشور ما دارای جاذبه های مذهبی بسیاری با معماری بی نظیر می باشد، گردشگری مذهبی در کشور جایگاه ویژه و بسزایی دارد.

او کمترین تاثیر منفی فرهنگی گردشگر بر محیط، نقش نداشتن درآمد اقتصادی گردشگر جهت برنامه ریزی سفر و کمک به اقتصاد جامعه محلی و افزایش تولید ناخالص داخلی را از اثرات مثبت گردشگری مذهبی عنوان کرد.

او با ذکر چند نمونه از شهرها دنیا که دارای جاذبه مذهبی هستند همچون مکه، واتیکان، تبت (لهاسا)، بیت المقدس، کربلا، مشهد و غیره خاطر نشان کرد: از اصول گردشگری احترام به جامعه میزبان است و مولفه های فرهنگی جامعه میزبان باید رعایت شود. در همه جای دنیا برای بازدید از جاذبه های مذهبی قاعده و قانون وجود دارد و گردشگر با هر نوع پوشش و انجام هرنوع رفتار دلخواهی نمی تواند وارد محیط شود.

شناسه خبری: 3284
تاریخ انتشار: 1402/5/1014:06
هشتگ ها: #محرم, #نشست گردشگری مذهبی, #کاخ نیاوران

آخرین مطالب