سفر مشهورترین زوج هنری مکزیک به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛

برپایی نمایشگاه «فریدا و دیگو: زندگینامه» در کاخ موزه نیاوران+گزارش تصویری

سه شنبه 12 ارديبهشت 1402 - 09:13
نمایشگاه عکس، نقاشی و عروسک‌سازی با مضمون فریدا کالو و دیگو ریورا (مشهورترین زوج هنری مکزیک) با حضور سفیر مکزیک، "گییرمو پوئنته اوردوریکا" بعداز ظهر دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 در مجموعه نیاوران افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این نمایشگاه از سه بخش تشکیل شده که بخش نخست مجموعه 60 تایی آثار عکاسی است که از خانه موزه فریدا کالو و دیگو ریورا در مکزیکوسیتی ارسال شده و شامل عکس‌هایی از آلبوم‌های خانوادگی این دو نفر است و زندگی نامه فریدا کالو و همسرش دیگو را در برمی گیرد؛ این‌ دو، یک زوج هنری هستند که آثار آن‌ها در تمامی دنیا معروف است.

بخش دوم، مجموعه‌ تابلوهایی است که توسط نقاشان‌ شهرهای مختلف ایران درباره شخصیت فریدا کالو کشیده شده‌اند. در بخش سوم نیز عروسک‌هایی در معرض دید مردم قرار می‌گیرند که تم فریدا کالو روی آن‌ها کار شده است. همچنین همسر سفیر مکزیک در ایران در این مجموعه آثار خود را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه زندگی نامه فریدا و دیگو از سوی سفارت مکزیک و با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، ایکوم ایران (شورای بین‌المللی موزه‌ها)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و انتشارات شمع و مه برپا شده است.

خانه موزه، استودیو دیگو ریورا و فریدا کالو درباره برگزاری این نمایشگاه پیامی را برای این نمایشگاه ارسال کرده که در این پیام آمده است:

این زوج بهترین سمبل هستند،

مجموعه تمام نیروها و شروع تمام شکل‌ها.

این زوج، دوران پیش از خودشان را احیا کردند، زمانی قبل از زمانشان.

دیگو ریورا و فریدا کالو یکی از مشهورترین زوج تاریخ هنر مکزیک هستند. فضای پر جنب و جوشی که بر زندگی فرهنگی مکزیک در قرن بیستم احاطه داشت وام گرفته از شخصیت دلربای آنها بود.

رابطه شأن (از ازدواجشان در اوت 29 19 تا زمان مرگ فریدا) تقریباً در طول 25 سال با تعداد بی‌شماری از آشتی‌ها و جدایی‌های ناموفق تعریف شد که از قلمرو محدوده خصوصی فراتر رفت و عمومی شد. فراز و نشیب زندگی خصوصی‌شان و عشقی که پروراندند، علاوه بر گرایش سیاسی‌شان عوامل مؤثری بودند در بوجودآمدن الگوهای جدید هنری که از آرمان‌گرایی به‌دور بود. در این الگوهای جدید، خالق اثر نقش بلامنازع ابزاری در کنش اجتماعی دارد.

محوریت عاشقانه بین کالو و ریورا روشنفکران، سیاستمداران و مشاهیر را گرد هم آورد. خانه آن‌ها مرکز گردهمایی و اتاق فکر در زندگی اجتماعی و سیاسی مکزیک بود. دوره‌های متناوبی که طی آن در ایالات متحده زندگی می‌کردند، به دلیل مأموریت‌هایی که ریورا دریافت می‌کرد، به شکل‌گیری دیدگاه‌های آن‌ها در مورد سرمایه‌داری، پیشرفت و انقلاب کمک کرد، اما همچنین نقطه گسستن در روابط شخصی آن‌ها بود. فریدا کالو زندگی در خانه آبی را ترجیح می‌داد، در حالی که دیگو ریورا می‌توانست از پانورامایی که آن جهان به او می‌داد در صحنه هنر بین‌المللی استفاده کند.

بازگشت او به مکزیک نقطه عطف دیگری بود. این زوج در پایان سال 1939 از هم جدا شدند تا یک سال بعد دوباره در سانفرانسیسکو ازدواج کنند. آن زمان‌ها دوران فعالیت و جنب و جوش زیاد بود.

ریورا نقش کلیدی در تصمیم دولت مکزیک برای ورود لئون تروتسکی تا آخرین تبعیدش را ایفا کرد. از سوی دیگر، همزیستی هر دو با بنیان‌گذار سوررئالیسم، آندره برتون، به نوید برگزاری نمایشگاهی انفرادی منجر شد که فریدا کالو آنرا در سال 1939 به پاریس می‌برد. در طول سال‌ها، آن‌ها شبکه‌ای از مشارکت با هنرمندان و روشنفکران را ایجاد کردند که بخشی از نیروهای مدرنیته کشور را تشکیل می‌دهند.

این نمایشگاه عکس‌های واقعی از نویسندگان برجسته‌ای که دوستان و همکاران این زوج بودند را گرد هم می‌آورد، از جمله مانوئل آلوارز براوو، نیکلاس مورای، گیرمو کالو، پیتر جولز، گیرمو زامورا، خوان گوسمان و ادوارد وستون. این تصاویر لحظات مهمی از زندگی فریدا کالو و دیگو ریورا را نشان می‌دهد.

دومین عروسی آن‌ها، رابطه آن‌ها با دیوارنگاران دیوید آلفارو سیکیروس و خوزه کلمنته اوروزکو، و همچنین رابطه آنها با دنیای هنری آن زمان. همچنین به درد و رنج و زوال جسمانی کالو، و به فعالیت سیاسی او می‌پردازد و از جمله آخرین پرتره وی را که چند روز قبل از مرگش، در ژوئیه 1954 در آن به تصویر کشیده شده است را ارائه می‌کند.

خانه موزه استودیو دیگو ریورا و فریدا کالو به لطف همکاری محققان و مؤسساتی که به نفع حفاظت از میراث هنری و انتشار آن به عنوان یکی از ارزش‌های اساسی کار ما، خاطره این بازیگران برجسته صحنه هنر مکزیک را در گنجینه عکس خود حفظ می‌کند.

موزه خانه استودیو دیگو ریورا و فریدا کالو

مکزیکو سیتی

 

علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند 12 تا 23 اردیبهشت جاری همه روزه از ساعت 9 تا 17 به تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

شناسه خبری: 3195
تاریخ انتشار: 1402/2/1209:13
هشتگ ها: #نمایشگاه مکزیک, #تالار آبی, #فریدا

آخرین مطالب