برنامه های ستاد تسهیلات نوروز 1402 مجموعه نیاوران؛

از انجام اقدامات مختلف پیش از نوروز تا تدارک برنامه های فرهنگی متنوع با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان/ رشد 14 درصدی بازدید نسبت به سال گذشته/ اهدای روزانه 270 عروسک بومی به علاقه مندان

جمعه 11 فروردين 1402 - 18:35
با آغاز فعالیت ستاد تسهیلات نوروزی مجموعه نیاوران از تاریخ 25 اسفند گذشته، این مجموعه با انجام اقدامات مختلف پیش از آغاز بهار و همچنین تدارک برنامه های فرهنگی متنوع با دربرگیری گروه های سنی مختلف، خود را برای پذیرایی از مهمانان نوروز 1402 آماده کرد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، طی ایام نوروز همه روزه بالغ بر 13 عنوان برنامه محیطی در نوبت‌های مختلف در مجموعه نیاوران با هدف پاسداری از میراث ملموس و ناملموس کشور و همچنین سرگرمی و ایجاد نشاط در بازدیدکنندگان و مردمی که در صفهای طولانی برای ورود به موزه ها می ایستند، اجرا  شد.

اجرای ساز دهل جهت استقبال از گردشگران نوروزی، نمایش خیمه شب بازی، نقالی، اجرای برنامه های مختلف و متنوع برای کودکان و نوجوانان، اجرای گروه های آیینی و رقص محلی و میز تاریخ از جمله این برنامه ها بود.

همچنین جهت پذیرایی از مسافران در ایام ماه مبارک رمضان که با نوروز مقارن گشته، تمهیداتی درنظر گرفته شد که از آن جمله تعیین محل هایی برای استراحت مسافران و افزایش ساعت کار موزه ها تا 21 بود. اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا به صورت جماعت در نمازخانه مجموعه دیگر فعالیت جهت ادای احترام به ماه مبارک رمضان بود.

 

ثبت 363 هزار بازدید در ایام نوروز

از تاریخ 25 اسفند سال 1400 تا 10 فروردین سال جاری، 362 هزار و 910 بازدید از کاخ ها و موزه های مجموعه نیاوران انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشدی افزون بر 14 درصد را نشان می دهد.

در این ایام 70 هزار و 295 نفر بازدید کننده وارد مجموعه نیاوران شده اند که در مجموع نزدیک به 363 هزار بازدید از تمامی کاخ ها و موزه های نیاوران انجام شده است.

 

نیاوران موزه دوستدار کودک/برنامه های نوروزی نیاوران با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان

در نوروز سال جاری، برنامه های مختلفی جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث ملموس و ناملموس کشور و ثبت خاطره خوش از حضورشان در محیط موزه تدارک دیده شد.

اجرای برنامه توسط گروه عموصفا و گیگیلی ها با محتوای آموزش میراث فرهنگی در قالب بازی و نمایش و بازی آموزشی-تفریحی و خانوادگی حافظان کوچک میراث با محتوای آموزش حفاظت از میراث فرهنگی و آشنایی با بناهای ثبت جهانی شده کشور در قالب بازی با زمینه مار و پله از جمله این برنامه ها است.

روایت قصه های آیینی عمونوروز، باران خواهی، آفتاب خواهی و ... به همراه آموزش ساخت عروسک های مربوطه و نقاشی دیگر برنامه ای است که برای کودکان تدارک دیده شد.

بازدیدکنندگان نوروزی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران هر روز با حضور در غرفه کودک نحوه ساخت عروسک های بومی و محلی ثبت ملی شده را آموزش می دیدند و سپس این عروسک ها را به عنوان یادگاری و عیدی با خود به منازل می بردند. در این غرفه روزانه بالغ بر 270 عروسک ساخته و به علاقه مندان هدیه داده شد.

کارگاه آموزشی مرمت و نگهداری آثار تاریخی برای کودکان و نوجوانان دیگر برنامه تدارک دیده شده برای کودکان بود. در این کارگاه نکات آموزشی در حوزه حفاظت پیشگیرانه و ایمنی میراث فرهنگی و آداب بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی و آیین نگهداری از آنها به کودکان و نوجوانان آموزش داده شد.

 

اجرای نمایش خیمه شب بازی/ اجرای برنامه های آیینی و رقص محلی

نمايش خيمه شب بازي هر روز در دو نوبت به صورت گردشی در محوطه باز مجموعه نیاوران جهت ايجاد محيطی مفرح  براي خانواده ها و آشنايي آنها با آداب، رسوم و قصه هاي ايراني و همچنين نوروز باستاني برگزار شد.

همچنین برنامه های آیینی و رقص محلی با حضور گروه هایی جهت اجرای آیین های اسب چوبی، تربت جامی، خراسانی، کرمانجی و دف نوازی کردستانی برنامه هایی هستند که جهت زنده نگهداشتن آیین و رسوم و ایجاد محیط شاد برای مخاطبان تدارک دیده شده بود که روزانه در چند نوبت اجرا  شد که با استقبال چشمگیر گردشگران همراه بود.

 

چو ایران نباشد تن من مباد

 در ایام نوروز برنامه نقالی هرروز در چند نوبت توسط استاد مهدی چاياني، از هنرمندان پيشكسوت و مطرح عرصه تئاتر و سينماي کشور كه سال‌ها در زمينه شاهنامه‌خواني فعاليت داشته و از نقالان برجسته كشور نيز می باشد، برگزار شد.

استاد چایانی مرشد بین المللی است که حدود 50 سال تجربه نقالی دارد و در ایام نوروز در مجموعه  نیاوران به نقل و اجرای شاهنامه خوانی برای بازدیدکنندگان پرداخت.

 

"میز تاریخ" پاسخگوی سوالات تاریخی گردشگران

طی نوروز میز تاریخ برای نخستین بار، با هدف راهنمایی علاقه مندان پیرامون موضوعات تاریخی در یک فضای تاریخی و فرهنگی فعال شد.

در این اقدام فرهنگی کارشناسان حوزه تاریخ، در ساعات مشخصی از روز با حضور در پشت میز تاریخ، به سوالات بازدیدکنندگان و گردشگران با موضوع مباحث تاریخی پاسخ می دادند.

گردشگران حاضر در مجموعه نیاوران می توانستند ضمن گفتگو با کارشناسان تاریخ پاسخ سوالات تاریخی خود را نیز دریافت کنند.

 

دیگر برنامه های نیاوران جهت استقبال از گردشگران

همچنین در ایام نوروز کارگاه موقت و نمایشی مرمت برای بازدیدکنندگان برپا شد. در این کارگاه نحوه مرمت یک قاب آیینه قاجاری در حضور گردشگران به صورت زنده انجام می شد.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات دیگر برنامه نوروزی مجموعه نیاوران جهت رفاه حال گردشگران بود. این نمایشگاه با همکاری بخش خصوصی و بخشهایی از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حیاط هنر مجموعه نیاوران با برپایی غرفه های متنوع برگزار شد که با استقبال گردشگران همراه بود.

راه اندازی غرفه عکاسی قاجاری دیگر برنامه مجموعه نیاوران جهت رفاه حال گردشگران بود. علاقه مندان در این غرفه می توانستند با پوشیدن لباس قاجاری در محوطه و یا کنار سفره هفت سین عکس های یادگاری از خود و خانواده شان بگیرند.

 

اقدامات انجام شده پیش از نوروز جهت استقبال از گردشگران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با انجام اقدامات مختلف فنی، عمرانی و مرمتی پیش از نوروز، خود را برای استقبال از بهار و بازدیدکنندگان نوروزی مهیا کرد.

بازطراحی، تعمیر و نصب تابلوهای راهنمای مسیر در محوطه، بهسازی و رنگ آمیزی پایه های چراغ و تعویض حباب لامپ های محوطه و نقاشی محل های لازم در معرض دید، تکمیل نورپردازی محیطی و داخل موزه ها، اصلاح وضعیت دوربین ها با توجه به بودجه تخصیصی و گلکاری و زیبا سازی فضای سبز از جمله این اقدامات است.

جابجایی اموال مورد نیاز از مخازن به موزه ها، هماهنگی و انعقاد قرارداد گروهای اجراکننده برنامه، جانمایی و راه اندازی فروشگاههای موقت برای رفع نیاز مسافران و بازدیدکنندگان و اصلاح و بهسازی وضعیت سرویس های بهداشتی و نظافت عمومی دیگر فعالیت ها هستند.

بروز رسانی دستگاه های فروش بلیط الکترونیک مجموعه، اصلاح و به روز رسانی پانویس آثار موزه ها، تهیه بج های شناسایی برای کارکنان، فراخوان و جذب نیرو به عنوان همیاران نیاوران (نیروی کمکی در ایام نوروز) و تقسیم کار بین نیروهای مجموعه برای حضور در نوروز دیگر اقداماتی هستند که پیش از نوروز برای استقبال از بهار و گردشگران انجام شد.

گفتنی است مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با پنج موزه فعال شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، موزه کتابخانه اختصاصی و موزه خودروهای اختصاصی و همچنین باغ تاریخی نیاوران که روایتگر دو دوره تاریخی قاجار و پهلوی می باشند، در ایام نوروز از تاریخ یکم تا 12 فروردین 1402 از ساعت 10 تا 21 میزبان علاقه مندان و گردشگران بوده و ورود به این مجموعه تا ساعت 19 امکان پذیر است.

شناسه خبری: 3183
تاریخ انتشار: 1402/1/1118:35
هشتگ ها: #نوروز 1402

آخرین مطالب