معرفی اثر "ایو برایر" از گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه

يکشنبه 16 آبان 1400 - 09:28
بدون عنوان با موضوع منظره نگاری (1971) هنرمند: ایو برایر (1990-1907) تکنیک: طراحی با مداد ابعاد:55*75 سانتی متر محل نگهداری: گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه

بدون عنوان با موضوع منظره نگاری (1971)
هنرمند: ایو برایر (1990-1907)
تکنیک: طراحی با مداد
ابعاد:55*75 سانتی متر
محل نگهداری: گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه

 

زندگی نامه

"ایو برایر" Yves Brayer استاد گرافیک و رنگ ها

وی در میان مشهورترین نقاشان معاصر فرانسوی قرار دارد. اگرچه وفاداری وی بیشتر به سنت تصویری وفادار بود، اما ارزش روش او با دید شخصی اش غنی می شد. آثار وی بسیار متنوع بود، زیرا در کنار مناظر مشهورش، تصاویر بسیاری از پرتره ها و اشیاء بی جان را نقاشی می کرد. علاوه بر این، به تمام تکنیک های طبیعی با ذهن هنری پربار و مهارتش، عمیقاً علاقه مند بود.

 

"ایو برایر"، عاشق مناظر مدیترانه ای بود، قبل از اقامت در "کامارگو" و "پرووانس" در مراکش، اسپانیا و ایتالیا موقتاً اقامت گزید. وی مانند سایر نقاشان سال های میانی جنگ جهانی دوم بخش بزرگی از کارهایش را وقف ثبت زندگی روزمره آن زمان کرد.

 

اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، برخی از نقاشان ترجیح دادند راهی را که رهبری آن با "ویلارد" و "پیر بونارد" بود، همانند گروه" Réalité Poétique"، یا مسیر تحسین کنندگان اثر "کوربت" مانند جنبش "Forces Nouvelles" ادامه دهند.

 

اگرچه که "برایر" همیشه مستقل بود اما با نقاشانی همچون "فرانسیس گروبر" آشنایی داشت. وی بنیانگذار نئورئالیسم، رئالیسم جدید فرانسوی دهه 50 میلادی که توسط "برنارد بافت" معروف شد، می باشد.

 

"ایو برایر" در سال  1907 در "ورسای" به دنیا آمد، اما بیشتر دوران کودکی خود را در "بورژ" گذراند. به محض ورود به پاریس در سال 1924، بلافاصله به آکادمی های "مونپارنس" و از آن جا به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت. در آن جا شخصیت هنری وی در مراحل اولیه، آشکار شد، جاییکه "ژان لوئیز فروین" استاد مشوق وی بوده است.

 

آثار وی در حالی که هنوز یک دانشجو بود، در "سالن پاییز" و "سالن مستقل" به نمایش گذاشته شد. در سال 1927، به "ایو برایر" کمک هزینه دولتی اعطاء شد و او به اسپانیا عزیمت کرد، جایی که ملاقات هایی با استادانی از "موزه پرادو" محکی بود از تأثیر قاطعی که بر ساخته های وی داشت. بعد از اقامت در مراکش با جایزه ای که توسط "مارشال لیاوتی" فراهم شده بود حمایت شد و در سال 1930 جایزه بزرگ رُم را نیز دریافت کرد. "ایو برایر" اگرچه دلتنگ اسپانیا بود، عمیقاً درگیر غنای زندگی ایتالیایی در اوایل دهه 1930 شد.

 

در بازگشت به پاریس در سال 1934، او کار خود را برای نمایشگاهی در گالری "نجار"، "فاوبور سن هونوره" گردآوری نمود. جاییکه مخاطبان عمومی آن، اصالت، قدرت و شخصیت اصلی این نقاش 27 ساله را کشف کرده بودند.

 

پس از آن "برایر" در پاریس اقامت کرد. ابتدا در محله "پانتئون" و سپس در سال 1935 او با ناراحتی به"Monsieur le Prince" نقل مکان کرد. در طی دوره های مختلف، در پاریس به نقاشی ادامه داد، همان طور که در طول روزهای دانشجویی اش مشغول بود. در سال 1940 "برایر" در" Cordes sur Ciel "در بخش "تارن" مستقر شد.

 

در سال 1960، موزه ای به آثار وی اختصاص داده شد که در زیباترین اتاق تالار شهر افتتاح گردید. هنگامی که در سال 1942 به پاریس بازگشت، "ژاک روشی"، "برایر" را برای طراحی لباس های سنتی باله در اپرا پاریس منصوب کرد. "برایر" در طول جنگ در پاریس اشغال شده ماند و نقاشی "شهر برفی" و "سرانجام پایتخت آزاد شده" را به نمایش گذاشت. سال 1945 نقطه عطفی در حرفه وی بود. پس از دوره اسپانیا که رنگ های سیاه و تیره را استفاده می کرد، دوره ایتالیا قرمز اُخرایی و قرمز مایل به قهوه ای، قرمز، او پالتش را با سبزها، زرد کم رنگ و چندین سایه آبی متنوع می کرد. شدیداً  مجذوب مناظر مدیترانه ای بود، "برایر" به کار خود در اسپانیا و ایتالیا بازگشت، اما "پرووانس" و "کارماگو" تا پایان عمر همچنان مکان های مورد علاقه اش بودند.

 

موزه "ایو برایر" در سال 1991 افتتاح شد و چند صد بوم نقاشی، آبرنگ و طراحی هایی از آثار این هنرمند را نمایش می دهد.

 

 

پژوهش و گردآوری: معصومه بهرامیان

شناسه خبری: 2737
تاریخ انتشار: 1400/8/1609:28
هشتگ ها:

آخرین مطالب